7 strategii de folosire a tehnologiei pentru o viaţă echilibrată şi sănătoasă

Tehnologiile noi au fost mereu privite cu suspiciune de către oameni. Când a apărut televiziunea, a existat o temere că oamenii nu vor mai fi atraşi de cărţi, de interacţiunea reală cu ceilalţi, de relaţionare, în general. La fel şi cu internetul şi gadgeturile. Mai ales când vine vorba de copiii noştri şi folosirea noilor tehnologii, ne apucă frica şi panica.

Cum e mai bine să procedăm? Să ascultăm vocile – bazate chiar pe studii – care enumeră efectele nocive ale tehnologiei asupra dezvoltării fizice şi cognitive a copiilor şi eventual să nu le permitem accesul la vreo tehnologie până la 6-8 sau 10 ani?

Sau să ne situăm în extrema cealaltă – noi stăm toată ziua cu telefonul în mână şi ochii lipiţi de un ecran sau altul aşa că îi lăsăm şi pe ei să facă la fel, lăsăm televizorul aprins în fundal toată ziua, le dăm jocuri video de la 4 ani şi smart phone la 6?

Dacă eşti un părinte informat, care-şi doreşte să evolueze permanent, să facă alegeri sănătoase şi în beneficiul copilului, vei dori să citeşti mai departe.

Noi credem în echilibru. Așadar, ţi-am pregătit acest articol plin de strategii şi idei prin care să menţii un echilibru, privind accesul la tehnologie a copilului tău.

Mai mult, la sfârșitul articolului vei putea să descarci un pdf, special creat pentru a te ajuta să păstrezi echilibrul în folosirea tehnologiei în familia ta.

familie fericita tikaboo

Care este atitudinea ta faţă de lumea digitală? Simţi teamă sau încredere?

Poate ai auzit de expresia totul stă în atitudine

Din experienţa mea, atât în viaţa personală, de familie, în relaţiile de prietenie sau de curtoazie, dar şi în domeniul profesional, atitudinea ta face toată diferenţa.

Care este atitudinea noastră faţă de lumea digitală în care trăim, fie că ne place sau nu?

Vă mărturisesc sincer că am privit tehnologia cu teamă multă vreme. Cred că e o emoţie normală, e teama de necunoscut. Teama aceasta m-a făcut să cercetez, să caut metode de a folosi tehnologiile în siguranţă şi să pun limite asupra timpului şi conţinutului.

Aş putea să spun că teama mi-a fost de ajutor o perioadă.

Însă când aceeaşi teamă te transformă într-un părinte rigid, închistat în reguli şi limitări şi te face să simţi strângeri de stomac ori de câte ori apare subiectul ecranelor, începe să devină dăunătoare.

Cele 7 strategii de folosire a tehnologiei pentru o viaţă echilibrată şi sănătoasă

Dacă am discutat despre modul în care privim tehnologia şi decizii înţelepte, mai jos găsești o listă de strategii pe care le-am aplicat (75% până acum) chiar eu pentru a ne asigura că ai noştri copii au o experienţă autentică şi sănătoasă cu noile tehnologii.

7 strategii de folosire a tehnologiei pentru o viaţă echilibrată şi sănătoasă 5

1. Fără ecrane la masă

Ştiu, am început în forţă, contrazicând o practică a multor, a prea multor familii cu copii mici. Însă folosirea ecranelor la masă este asociată cu obezitatea şi cu o interacţiune scăzută cu părinţii ori cu mediul înconjurător.

Timpul pentru masă ar trebui să fie despre interacţiunea cu familia, bucurie şi, foarte important, despre crearea unor obiceiuri alimentare sănătoase pe viaţă.

Masa ar trebui să fie o explozie senzorială pentru copii. Gândiţi-vă, mâncarea le stimulează toate simţurile – care duce la dezvoltarea creierului – dar nu şi în faţa ecranelor. Citiţi aici mai multe despre beneficiile mesei în familie.

2. Nu ţineţi telefoane sau alte device-uri în camera în care dormiţi

Voi sau copiii. Calitatea somnului vă este afectată, există deja studii care atestă efectele nocive asupra sănătăţii. Plus că sunt mult mai puţine şanse să vă trezească vreun bip în timpul nopţii, iar apoi să vă petreceţi următoarele 20 sau poate chiar 60 de minute cu ochii pe pereţi, numărând oi în încercarea de a adormi.

Fără ecrane cu minim 1 oră înainte de culcare.

Ecranele – şi în special dispozitivele smart – oferă incredibil de mulţi stimuli ca să nu mai vorbim de rapiditatea cu care ne bombardează ei.

Toate acestea îi transmit creierului mesajul: „stai treaz, nu dormi”, împiedicând astfel producţia de melatonină necesară somului şi adormirii. Iar un somn de proastă calitate ori prea puţin somn afectează serios sănătatea tuturor, dar a copiilor în mod special.

3. Limitaţi timpul de ecran zilnic

În articolul anterior am precizat care sunt limitele recomandate de Asociaţia Americană de Pediatrie, privind timpul petrecut pe ecrane, pe vârste.

E greu. E foarte greu să te ţii de aceste recomandări.

Când tehnologia este omniprezentă în viaţa copiilor, să limitezi timpul la doar două ore, de exemplu, pentru un copil de 9 ani, poate părea imposibil.

Nu este!

Vă spune un părinte cu un copil de 9 ani care ajunge la limita de 2 ore doar în weekend. Şi asta când e urât afară. Însă nu trebuie să ne cramponăm în numărarea minutelor. Important este să discutăm aceste aspecte cu al nostru copil, să stabilim nişte limite şi să ne ţinem de ele.

4. Discutaţi despre valoarea internetului, televizorului sau a telefonului pentru educaţie, nu doar pentru distracţie

De exemplu, dacă are de făcut un proiect pentru şcoală, arătaţi-i cum şi unde poate căuta informaţiile relevante, ce site-uri sunt de încredere, care sunt îndoielnice ca şi conţinut sau siguranţă.

De asemenea, discutaţi despre respectarea intimităţii şi a informaţiilor personale, despre siguranţă şi cum un mesaj pus aiurea pe Facebook, de exemplu, poate ajunge să fie văzut şi accesat de practic oricine.

5. Nu folosiţi tehnologia pentru calmarea copilului sau pentru a-i învinge plictiseala

Un studiu recent asupra a 1000 de mame din Marea Britanie a relevat că 75% dintre ele folosesc device-urile pentru a calma sau a distrage copiii.

Acest lucru se întâmplă, de exemplu, în călătoriile lungi cu maşina, în timp ce aşteaptă la doctor sau când părinţii pregătesc cina sau alte treburi casnice.

În vreme ce aceste obiceiuri sunt inofensive, folosite ca excepţii sau din când în când, devin problematice în momentul în care singura noastră modalitate de a calma un copil care face o criză de nervi este să-i punem în mână un telefon.

Gândiţi-vă care este mesajul pe care îl transmite: emoţiile tale de furie, frustrare, supărare etc. nu sunt normale şi pentru a nu mai simţi nimic, poftim un sedativ digital.

Nu numai că nu-i veţi dezvolta inteligenţa emoţională dar rataţi şansa de a-l învăţa să găsească soluţii la problemele sale, nu doar să le evite sau să le ignore. Să vă mai povestesc despre lipsa de creativitate a copiilor din cauza faptului că părinţii nu au timp să stea cu ei?

6. Creaţi zone fără tehnologie

De exemplu, fără telefon sau televizor la masă.

Asta presupune ca nici noi, părinţii, să nu ne verificăm mesajele pe sub masă…

De asemenea, când vine vorba de făcut teme, citit sau alte activităţi ce implică o concentrare sporită, orice ecran îl va distrage de la ceea ce are de făcut. Alte locuri şi ocazii unde ai noştri copii nu au voie să folosească device-uri sunt: în parc, la joacă în aer liber, la petrecerea aniversară a unui prieten sau în timp ce merg pe stradă.

7. Fii un exemplu bun pentru copilul tău

Este o provocare! Şi pentru mine!

Mai ales că mare parte a muncii mele se desfăşoară online, vă imaginaţi că aş putea practic să-mi lipesc telefonul de mână… Însă încerc să iau decizii sănătoase şi pentru mine. Să rezist tentaţiei de a verifica telefonul la fiecare bip, la fiecare mesaj, să încerc să-l pun deoparte în timpul meselor sau în timpul special de joacă împreună cu ai mei copii ori seara la culcare.

Prin limitarea tehnologiei reuşim să ne conectăm mai puţin la device-uri şi mai mult unii la alţii!

Ce conţine meniul digital al copilului tău?

Jocelyn Brewer, psiholog specializat pe aşa numita nutriţie digitală, face o paralelă între nutriţie şi lumea digitală. Nu trebuie neapărat să numărăm caloriile (timpul exact petrecut la ecrane) ci mai degrabă să vedem ce avem în meniu.

Cum folosim lumea digitală? Ca distragere de la emoţiile noastre şi de la propria lume interioară, ca şi mod de calmare sau de recompensă?

Studiile arată – şi instinctul nostru ne spune acelaşi lucru – că pentru cei mici, cel mai important lucru este ca şi părinţii să navigheze, să urmărească sau să se joace alături de ei.

7 strategii de folosire a tehnologiei pentru o viaţă echilibrată şi sănătoasă 6

Trăim într-o lume digitală. Şi copiii noştri la fel.

Pentru a ne asigura că le oferim copiilor o dezvoltare fizică şi emoţională sănătoasă şi echilibrată ar fi bine să integrăm tehnologia în vieţile noastre ca pe orice altă componentă, cu conştienţă şi echilibru.

Dar să avem grijă să nu uităm ingredientele esenţiale pentru dezvoltare şi creştere. Să nu neglijăm somnul de calitate, mişcarea, joaca liberă şi timpul de a fi cu noi înşine.

În loc să devenim obsedaţi de numărul de minute petrecute de copilul nostru în faţa tabletei sau televizorului, să facem tot posibilul să ne asigurăm că ceea ce urmăreşte sau joacă este de calitate, potrivit vârstei şi sigur, să ne alăturăm lor ori de câte ori putem.

Planul familiei pentru o viață „conectată” și echilibrată

Echipa Tikaboo v-a pregătit un fișier pdf pe care-l puteți printa și-l puteți completa cu datele voastre, astfel încât să păstrați echilibrul în folosirea tehnologiei în familie.

Ca să-l poți descărca, trebuie să faci parte din Comunitatea Părinților Înțelepți. Prin apăsarea butonului de mai jos, vei fi automat înscris(ă) în această comunitate minunată și vei primi pdf-ul.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes