Vreţi copii fericiţi, cu rezultate bune la şcoală şi care să stea departe de tentaţiile adolescenţei? Trebuie doar să cinaţi împreună cât mai des!

Cu toţii ne dorim ca după o zi stresantă la serviciu, cu alergătură şi timp pierdut în trafic, să apăsăm butonul de pauză şi să ne bucurăm de o cină gustoasă, de o atmosferă plăcută şi de conectarea cu cei dragi şi poveştile lor de peste zi.

Totuşi, cu programul încărcat al nostru şi al copiilor, cu diversele activităţi şi cu presiunea gătitului, cine mai are timp de toate acestea? Peste 20  de ani de cercetări din toată lumea, din America şi Europa până în Australia şi Noua Zeelandă ne dau motive suficiente încât să facem din luarea mesei împreună, cât mai des, o prioritate.

Ce beneficii, dovedite ştiinţific, aduce cu sine actul de a mânca împreună, ca familie.

  1. Întăreşte legăturile familiale. Pentru copiii mici, un program regulat de luare a mesei în familie aduce un sentiment de siguranţă şi de aparţinere în vreme ce 71% dintre copiii mai mari şi adolescenţi consideră conversaţiile şi petrecerea timpului ca familie cea mai bună parte a mesei.
  2. Îmbogăţeşte vocabularul copiilor mici chiar mai mult decât poveştile citite cu voce tare. Cercetătorii au analizat numărul de cuvinte rare – acelea care nu se găseau pe lista cu cele mai comune 3.000 de cuvinte – folosite de familii, în timpul mesei. Copii mici au învăţat 000 de cuvinte rare în timpul mesei în comparaţie cu doar 143 de cuvinte din poveştile citite de părinţi.
  3. Favorizează rezultate mai bune la şcoală (note mai mari), mai puţin stres şi relaţii îmbunătăţite. Adolescenţii care iau masa în familie de 5-7 ori pe săptămână, au de două ori mai multe şanse să ia calificative maxime la şcoală în comparaţie cu cei care mâncau împreună cu familia de mai puţin de 3 ori pe săptămână. Conform studiului CASA, doar 9% dintre adolescenţii care mâncau frecvent cu familia aveau rezultate slabe la şcoală.
  4. Induce nivele mărite de fericire. Cercetarea pe un grup de 5.000 de adolescenţi care mâncau împreună cu familia frecvent, a indicat că aceştia sunt mai rezilienţi emoţional şi au o sănătate mentală mai bună. De asemenea, aceştia au prezentat însuşiri precum bunele maniere, adaptabilitatea sau o bună comunicare. Iar rezultatele nu se rezumă doar la copii, mamele care luau masa alături de familie erau mai fericite şi mai puţin stresate.
  5. Copiii mai sănătoşi, cu mai puţine şanse de a fi obezi sau supraponderali datorită consumului de mese nutriţionale, regulate, pregătite în casă.
  6. Mesele pregătite în casă asigură porţii porivite. O porţie de mâncare de la restaurant are, în general, până la 60% mai multe calorii decât ca pregătită în casă. Ca să nu mai vorbim că porţiile de la restaurante sunt din ce în ce mai mari şi tendinţa noastră este să mâncăm mai mult când avem în preajmă multă mâncare, e pur şi simplu mai sănătos pentru toată lumea să mâncăm acasă.
  7. Explorarea de noi mâncăruri şi alegeri alimentare mai sănătoase.

Vreţi copii fericiţi, cu rezultate bune la şcoală şi care să stea departe de tentaţiile adolescenţei? Trebuie doar să cinaţi împreună cât mai des! 1

Obiceiul luării mesei în familie la adolescenţi

Mai multe studii au legat mesele familiale frecvente  de riscuri scăzute ale comportamentelor de care se tem majoritatea părinţilor de adolescenţi: fumatul, consumul de băuturi alcoolice, violenţa, probleme la şcoală, tulburări de alimentaţie şi activitatea sexuală.

Într-un studiu cu peste 5.000 de adolescenţi din Minnesota, cercetătorii au concluzionat că frecvenţa meselor în familie a fost asociată cu rate scăzute de depresie şi gânduri sinucigaşe. De asemenea, într-un studiu foarte recent, copiii care au fost victimele cyberbully-ingului şi-au revenit mult mai repede decât ceilalţi.

Veştile despre scăderea şanselor ca al nostru adolescent să se angajeze în comportamente nepotrivite sau periculoase, este una îmbucurătoare. Dar, ce-ar fi dacă v-aş spune că pot avea dispoziţii mai vesele şi o viziune optimistă a viitorului, dacă iau masa în familie în mod frecvent? Tocmai acest lucru a fost relevat de un studiu din Noua Zeelandă.

Cu alte cuvinte, cina este ocazia cea mai bună pentru familii de a se conecta şi a afla preocupările, nevoile şi dorinţele fiecăruia. Această conectare zilnică este ca o centură de siguranţă în călătoria pe care o facem împreună, în perioada copilăriei şi adolescenţei şi îi ajută pe ai noştri copii să se ţină departe de tentaţii.

Vreţi copii fericiţi, cu rezultate bune la şcoală şi care să stea departe de tentaţiile adolescenţei? Trebuie doar să cinaţi împreună cât mai des! 2

Totuşi, un pui la cuptor şi toată lumea în jurul mesei nu ne transformă într-o familie fericită.

Ce vă vine în minte când vă gândiţi la momentul cinei în familie? Poate o imagine idilică cu toată lumea adunată în jurul mesei perfect aranjate, cu nişte bucate speciale, absolut apetisante; copiii curaţi, aranjaţi, cu maniere perfecte şi zâmbete largi pe faţă ? Sau mai degrabă vedeţi o pizza mare din care înfulecă 4 guri înfometate…cine mai are timp de bune maniere, de conversaţii plăcute sau împărtăşirea momentelor importante de peste zi?

Oricare variantă vă pare familiară – sau poate o alta– cina poate fi un moment de conectare, de bucurie care să ne ofere nouă şi copiilor minunatele beneficii descrise mai sus…DACĂ  ţinem cont de câteva sugestii.

Fără televizor sau alte dispozitive electronice la masă

Vreţi copii fericiţi, cu rezultate bune la şcoală şi care să stea departe de tentaţiile adolescenţei? Trebuie doar să cinaţi împreună cât mai des! 3

Un studiu făcut pe preşcolari americani care au urmărit emisiuni televizate în timpul cinei, a relevat că aceştia aveau şanse foarte mari de a deveni supraponderali până în clasa a treia. Asocierea între urmărirea programelor TV şi probleme de greutate a reieşit din mai multe studii realizate în Suedia, Finlanda sau Portugalia.

Nu uitaţi, masa este poate singurul moment al zilei când sunteţi împreună cu toţii! Deconectaţi-vă de la toate dispozitivele electronice şi conectaţi-vă la cei dragi.

Atmosfera la masă este esenţială.

Cu cât părinţii reuşesc mai mult să fie deschişi, prezenţi, calzi şi înţelegători cu atât copiii vor putea culege roadele mesei servite în familie. Vreţi să cultivaţi un anumit obicei bun la masă? Modelaţi, arătaţi prin propriile acţiuni şi ţineţi-vă cât mai departe  de tensiuni, corecţii, critici şi reproşuri.

Conversaţiile fac masa în familie atât de preţioasă

Adevărata putere a meselor luate în familie stă în calitatea interpersonală. Dacă ne conducem după vorba românească „la masă nu vorbim”, şi toată lumea tace sau, mai rău, orice încercare de conversaţie este înăbuşită sau amendată de critici din partea părinţilor, nu vom putea culege beneficiile de mai sus.

Mâncaţi împreună la aceeaşi masă, din aceleaşi bucate

Nu e nevoie să locuiţi într-o casă spaţioasă, cu o cameră de luat masa de 30 de metri, pentru a mânca împreună. Chiar dacă aveţi o masă mică, îngrămădiţi-vă încât să aveţi toţi loc. Nu-i puneţi pe cei mici să stea separat.

Mâncaţi aceleaşi feluri de mâncare. Odată ce copilul a trecut de prima parte a diversificării, după 1-2 ani, puteţi sta la masă împreună şi să mâncaţi aceleaşi feluri de mâncare. Cei mai mulţi părinţi se plâng că ai lor copii nu mănâncă destul de sănătos sau variat, cu puţine fructe şi legume. Mâncaţi voi tot ce aţi vrea să mănânce şi ei şi oferiţi-le  şi lor. Evident alături de acele mâncăruri care ştiţi că le plac deja. Cu timpul, uneori e vorba de ani, vor ajunge să mănânce ceea ce mâncaţi şi voi. Răbdarea şi perseverenţa voastră sunt esenţiale, forţarea este de cele mai multe ori contraproductivă şi induce, de asemenea, copilului o atitudine neplăcută faţă de mâncare…sau cină.

Luarea mesei împreună trebuie să emane iubire

Vreţi copii fericiţi, cu rezultate bune la şcoală şi care să stea departe de tentaţiile adolescenţei? Trebuie doar să cinaţi împreună cât mai des! 4

La o conferinţă la care am participat recent, cu mai mulţi medici nutriţionişti, aceştia au afirmat, pe rând, nevoia de a a găti şi a mânca cu iubire. Nevoile esenţiale ale copiilor sunt de aer, apă, de iubire, conectare şi atenţie şi nu trebuie să facem eforturi supranaturale, să consumăm 2 ore în bucătărie gătind şi să alergăm după cele mai exotice şi pline de nutrienţi ingrediente pentru a ne bucura de mese sănătoase, nutriţionale şi pline de căldură. Atâta timp cât au ingredientul principal, dragostea şi prezenţa noastră, beneficiile sunt imense.

Încurajaţi umorul, povestirea evenimentelor importante de peste zi, provocarea de a împărtăşi o bucăţică din lumea interioară a copilului. Aceste mici momente care pot părea neimportante pe moment pot deveni fundaţia unei legături mai puternice cu ai noştri copii şi deschiderea lor faţă de noi în momente de răscruce din vieţile lor.

Pentru îmbunătăţirea relaţiilor familiale şi pentru încurajarea copiilor să-şi împărtăşească poveştile la în timpul mesei în familie, prin folosirea unui limbaj al emoţiilor potrivit, vă recomandăm EQ Game, joc dedicat copiilor între 4 şi 12 ani, special creat pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale.

Prin antrenarea inteligenței emoționale a copilului, acesta va găsi mai ușor soluții la probleme, va comunica mai eficient, își va dezvolta creativitatea și încrederea în forțele proprii, şi va exersa, de asemenea, şi relaţiile interpersonale despre care am vorbit în articol.

Bucurați-vă și dumneavoastră de toate beneficiile acestui joc și aflați mai multe despre importanța inteligenței emoționale de aici: https://tikaboo.ro/Alfabetul-Inteligenței-Emoționale

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes