„Să fii părinte este cea mai grea meserie din lume”!
Aţi auzit probabil această replică de zeci, poate chiar sute de ori. Şi nu ştiu pe nimeni care s-o conteste! Învăţăm continuu cum să ne creştem copiii: citim cărţi, mergem la conferinţe, citim articole cu duiumul, încercăm diverse tehnici, mai dăm şi greş câteodată, apoi copiii noştri devin adolescenţi şi… o luăm de la capăt cu învăţatul şi adaptatul!
Dar fundaţia, lucrul de care are cea mai mare nevoie relaţia dintre părinte şi copil pentru a creşte şi a înflori este iubirea! Toţi copiii ştiu că ai lor părinţi îi iubesc. Dar copiii simt asta cu adevărat? Pare că fiecare vorbeşte un limbaj diferit de iubire şi intensitatea cu care o simţim depinde dacă „vorbim aceeaşi limbă.”
Tocmai subiectul limbajelor de iubire la copii este tratat pe larg într-o carte care n-ar trebui să lipsească din biblioteca nici unui părinte, şi anume „Cele 5 limbaje de iubire ale copiilor” scrisă de Gary Chapman şi Ross Campbell. În cele ce urmează vă prezentăm cele 5 limbaje de iubire precum şi modalităţi de a-l identifica pe cel predominant al copilului dvs.
„Oricare ar fi întrebarea, iubirea e răspunsul” Dalai Lama.
1. Mângâierile fizice
Mângâierile şi ţinutul în braţe sunt gesturi instinctive ale părinţilor iar vestea bună este că bebeluşii primesc această iubire atât de necesară şi care este una din condiţiile necesare pentru dezvoltarea unui ataşament securizant. Despre tipurile de ataşament puteţi citi mai multe aici.
Pe măsură ce copilul creşte şi devine mai activ avem impresia că nevoia lui de conectare fizică scade. De fapt, ea rămâne la fel, doar se diversifică! Îmbrăţişărilor şi sărutărilor li se adaugă lupta corp la corp pe duşumea, bătăile pe umăr, jocurile de smotoceală şi călărit părinţi, toate absolut necesare pentru dezvoltarea emoţională a copilului.
Ce spune un copil al cărui principal limbaj de iubire sunt mângâierile fizice:
„Ştiu că mama mă iubeşte pentru că mă strânge în braţe mereu!”
2. Cuvintele de încurajare
Cuvintele sunt extrem de puternice în ce priveşte comunicarea iubirii. Cuvintele afectuoase şi tandre, cuvintele de încurajare şi apreciere ne spun „te iubesc”. Vrei să ştii care e partea cea mai bună? Că nu trebuie neapărat să spui efectiv cuvintele „te iubesc”, de un milioan de ori pe zi, pentru a-ţi exprima sentimentele. Ci mai degrabă insuflându-le curaj copiilor pentru a reuşi, pentru a creşte şi a se dezvolta, le comunicăm încrederea în ei şi iubirea pe care le-o purtăm. Iar cuvântul încurajare chiar asta înseamnă „a insufla curaj”.
Atenţie! Cuvintele „te iubesc” trebuie urmate de PUNCT. Fără „dar” care îi anulează pur şi simplu valoarea. Dragostea adevărată pe care părinţii le-o poartă copiilor, care le umplu rezervorul emoţional este iubirea de tipul orice-ar fi, iubirea necondiţionată.
Ce spune un copil al cărui principal limbaj de iubire sunt cuvintele de încurajare:
„Ştiu că ai mei mă iubesc pentru că mi-o spun mereu şi m-au încurajat când mi-a fost cel mai greu!”
3. Timpul acordat
Timpul şi prezenţa noastră sunt unele din cele mai preţioase daruri pe care le putem oferi copilului. Acesta îl face pe copil să simtă că este persoana cea mai importantă din lume pentru părinte! Şi vestea cea mai bună este că ai noştri copii nu au nevoie neapărat să-i ducem în parcuri de distracţii, la Disneyland sau în vreo excursie pretenţioasă, ei au nevoie doar de prezenţa noastră, de atenţia, aprecierea şi ocazia de a ne conecta suflet la suflet, de a împărtăşi cu noi un crâmpei din lumea lor interioară, din gândurile şi sentimentele lor.
Ce spune un copil al cărui principal limbaj de iubire este timpul acordat:
„Ştiu că tatăl meu mă iubeşte pentru că petrecem mult timp împreună. Mergem împreună la piscină unde ne bălăcim şi ne jucăm toată ziua!”
4. Darurile
Oferirea şi primirea de daruri ca exprimare a iubirii este un fenomen universal valabil şi nu este legată de dimensiunea sau costul cadoului ci doar de emoţia simţită. Cei care comunică prin limbajul darurilor aşteaptă cu nerăbdare descoperirea cadourilor, savurează fiecare moment al primirii, de la despachetatul hârtiei până la observarea în cele mai mici amănunte a acestuia şi păstrează vii amintirea darurilor şi a celor care le-au făcut.
Atenţie mare! Foarte mulţi dintre noi sunt tentaţi să-şi copleşească copiii cu daruri ca şi cum acesta ar fi principalul şi singurul mod prin care copiii simt iubirea noastră. Este o modalitate mai simplă şi mai la îndemână decât preţiosul timp petrecut împreună după care tânjesc toţi copiii, indiferent de limbajul lor principal. Dacă vreţi să citiţi mai multe despre nevoie de bază ale copiilor versus dorinţele lor (care includ uneori munţi de jucării), citiţi articolul Copilul meu are nevoie de tot ce-şi doreşte?
Ce spune un copil al cărui principal limbaj de iubire sunt darurile:
„Uitaţi-vă ce cadouri mi-au dat mami şi tati, de ziua mea! Toate sunt încărcate de iubirea lor, simt asta!”
5. Serviciile
Poate îţi vin în minte momente când al tău copil te-a rugat să-i repari bicicleta, să-i coşi ursuleţul de pluş sau să pregăteşti o gustare rapidă pentru întâlnirea cu prietenii. Este posibil ca al nostru copil să se simte iubit prin lucrurile pe care le facem pentru el, şi asta nu vine din lene, din comoditate ci din nevoia de a primi din energia personală a celorlalţi. Aceşti copii, dacă le „vorbiţi” pe limba lor, vor deveni cei care, adulţi fiind, îşi vor oferi serviciile celorlalţi, vor face voluntariat, se vor implica în diverse cauze, vor fi cei care vor sări mereu în ajutor, şi fără a cere ceva în schimb.
Capcana independeţei. Din dorinţa de a nu-i supraproteja pe copii şi de a le dezvolta autonomia, îi refuzăm deseori când ne cer ajutorul cu gândul că „pot şi singuri”, „se descurcă”, „aşa învaţă” etc. În aceste cazuri, dacă principalul limbaj de iubire al copilului dvs. sunt serviciile, acesta va rămâne adesea cu rezervorul de iubire gol chiar dacă supracompensaţi prin mângâieri sau încurajări. Ideea nu este să sărim de fiecare dată să-i ajutăm sau să-i salvăm, doar să reflectăm cu atenţie fiecare situaţie şi rugăminte a copilului şi să acţionăm fără grabă sau asprime.
Ce spune un copil al cărui principal limbaj de iubire sunt serviciile:
„Mama mi-a cusut chiar ea un costum pentru serbare şi i-a cusut chiar şi prietenei mele, atât de mult mă iubeşte!”
Cum identificăm limbajul de iubire predominant al copilului nostru?
Ai parcurs cu atenţie articolul până acum şi tot nu eşti sigur care este limbajul principal prin care al tău copil se simte iubit? Partea bună de-abia acum urmează.
Îţi oferim câteva instrumente prin care îţi vei da cu siguranţă seama care este acela şi, cu timpul şi exerciţiu, vei putea deveni un „vorbitor nativ” al acestuia.
- Observaţi felul în care copilul îţi exprimă iubirea faţă de voi dar şi de ceilalţi. Mai ales copiii mai mici, între 5 şi 10 ani sunt predispuşi să folosească în limbajul şi acţiunile faţă de cei dragi, limbajul de iubire pe care îl vorbesc cel mai bine, al lor.
- Care sunt cele mai dese rugăminţi ale copilului? Acestea sunt un indiciu valoros pentru a înţelege limbajul de iubire al copilului.
- Lucrurile de care se plânge cel mai des, reproşurile. Când al tău copil îţi spune des „Tu niciodată nu te joci cu mine” sau „Mi-ai promis că citim o poveste şi stăm doar noi doi!” este probabil ca limbajul lui de iubire să fie timpul petrecut împreună.
- Prin oferta de a alege între 2 variante, fiecare fiind o manifestare a unui limbaj de iubire diferit. De exemplu: „În seara aceasta mă întorc mai repede de la serviciu. Ce-ai prefera să facem, desenăm din cărticica aceea care-ţi place ţie mult sau vrei să-ţi cos păpuşa cum m-ai rugat zilele acestea?” În acest caz îi propunem copilului să aleagă între timpul acordat şi serviciile, ca limbaje de iubire. Atenţie, ţineţi cont de alegerile copilului în cele mai multe cazuri, nu într-un caz particular.
Să devenim poligloţi în ce priveşte limbajele de iubire
Pe măsură ce umpleţi rezervoarele de iubire ale copiilor, familia dvs. va fi mai mult pe aceeaşi lungime de undă, va fi mai armonioasă şi mai fericită.
Venim cu o propunere prin care puteţi vorbi direct pe limbajul copiilor: jocul!
Puteţi petrece timp de calitate împreună, puteţi să le oferiţi mângâieri şi cuvinte de încurajare, puteţi vorbi chiar toate cele 5 limbaje ale iubiri, când vă jucaţi EQ Game – Alfabetul Inteligenței Emoționale cu ai voştri copii.
Acesta este primul joc de societate din România creat special pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale.
Acesta a fost gândit inițial pentru intervalul de vârstă 4-12 ani deoarece îi ajută pe copii să capete un vocabular al emoţiilor, să comunice mai eficient, să îşi dezvolte creativitatea şi încrederea în forţele proprii, creând astfel conexiuni în creier care-i pot ajuta să fie mai buni, mai empatici şi mai sociabili. Dar pentru că nu doar copiii au nevoie de să-și dezvolte inteligența emoțională, jocul a fost regândit un pic astfel încât să poată fi jucat cu plăcere de oricine de la 4 ani în sus.
Pentru a afla mai multe despre importanța inteligenței emoționale, accesaţi linkul: https://tikaboo.ro/Alfabetul-Inteligenței-Emoționale
This Post Has 2 Comments
Am cumparat si eu jocul, este interesant dar, mi-ar trebui niste exemple cat mai clare despre cum ar trebui jucat acest joc pentru a avea efectul asteptat.
Buna Mihaela, ai primit ghidul? L-ai citit? In ghid iti explic cu lux de amanunte motivul, pe deasupra ai materiale ce te vor ajuta si iti vor explica cum si in ce fel sa va jucati acest joc. Daca totusi nu iti este clar, iti propun sa suni la numarul de telefon ce il vei regasi pe site. Zi magica.