Creierul este o sursă de putere absolut uimitoare care creşte ca răspuns la mediul creativ. Da, ai înţeles bine. Creativitatea şi creierul sunt în strânsă legătură şi reprezintă o relaţie esenţială în viaţa noastră pentru că ne guvernează reuşita.
Explicaţia pentru care copiii învață extrem de uşor din experienţă şi nu din teorie, este aceea că ei se angrenează şi trec permanent prin etape noi de cunoaştere, iar creierul tânăr face miliarde de noi conexiuni cu fiecare nouă descoperire şi experienţă.
Din punct de vedere medical, acest proces este cunoscut ca sinaptogeneză și este cel mai intens şi prolific între prima zi din viaţă şi vârsta de 3 ani.
Practic, data viitoare când te gândeşti că e prea mic pentru anumite lucruri, ar trebui să reconsideri asta. Copilul îşi dezvoltă cele mai importate calităţi până în vârsta de 3 ani. Da, exact! Surprinzător, dar adevărat!
Iar atunci când oprim copiii din procesul creativităţii şi încercăm să îi standardizăm, să îi cuprindem în tipare şi să le oprim joaca liberă, nu facem decât să le oprim dezvoltarea creativităţii, deci implicit a numeroaselor procese neurologice legate de aceasta şi reuşita ulterioară în viaţă.
Creativitatea în dezvoltarea timpurie a creierului
Nu am fost educaţi să preţuim creativitatea, nici nu ni s-a explicat ce e cu ea şi câtă putere de decizie are până la urmă, asupra reuşitelor de la vârsta adultă. De fapt, dacă ne gândim puţin, creativitatea nu este un subiect pe care să ni-l fi predat cineva.
Însă este nu important ci esenţial să ne ocupăm de dezvoltarea timpurie a creativităţii copiilor noştri – pentru a–i ajuta să devină adulţi încrezători, de succes.
Studiile despre dezvoltarea creierului sunt încă la început, însă cu ajutorul neuro-imagisticii, astăzi, neurologii au posibilitatea de a descoperi legăturile dintre experienţele copiilor în primii ani de viaţă, înclinaţia către anumite interese şi pasiuni, dar şi procesul de dezvoltare a creierului.
Potrivit studiului Young Brains, recent realizat, un copil se naşte cu aproximativ 100 de miliarde de neuroni şi cu aproape un sfert dintre conexiunile neuronale formate.
Însă, de atunci şi până în adolescenţă, aceste conexiuni pot fi modelate, se prăbuşesc, iar obiceiurile cele mai frecvente devin cele mai puternice. Altfel spus, conexiunile care sunt utilizate în mod regulat devin mai puternice, iar cele care nu sunt folosite sunt reduse, astfel încât creierul devine un rezultat al propriilor noastre acţiuni, nicidecum invers.
“Prin încurajarea creativității și imaginației, susţinem conştient capacitatea copiilor de a explora și de a înțelege lumea, precum și de a-și spori oportunitățile de a face noi legături, de a-şi dezvolta încrederea în sine şi de a reuşi” – Bernadette Duffy, (2006), Sprijinirea creativității și imaginației în primii ani, Oxford University Press.
Ca o paranteză – şi o confirmare din experienţă la ceea ce spun studiile – creativitatea chiar este o pârghie a succesului, iar beneficiile sale sunt uimitoare şi nelimitate. Ceea ce trebuie să învăţăm însă, este cum să ne dăm voie să fim creativi, să judecăm mai puţin şi să experimentăm mai mult teoria.
De ce primii ani sunt cei mai importanţi în dezvoltarea creativităţii şi pot fi decisivi pentru succesul atins la maturitate?
Shonkoff și Philipps, cercetători în neuroştiinţă, demonstrează în studiile lor că reuşita ulterioară, capacitatea de a face noi conexiuni, o mai bună înţelegere a mediului înconjurător şi dezvoltarea gândirii critice şi a multiperspectivelor sunt strâns legate de încurajarea creativităţii în primii ani de viaţă, mai mult decât în orice altă perioadă a vieţii. Pentru că atunci este momentul în care creierul este cel mai maleabil şi momentul în care copiii pot realiza cel mai uşor conexiuni.
Această reţea de conexiuni făcute în copilărie deţine cheia personalităţii de la maturitate.
Altfel spus, un mediu sănătos și creativ, în primii trei ani de viață, conduce la dezvoltarea unor ființe umane complexe şi reuşite. Deşi mulţi se vor înghesui să conteste acest lucru, neuroştiinţa susţine categoric legătura dintre creativitate, dezvoltarea creierului la copii şi succesul la vârsta adultă.
Activităţi creative prin care poţi ajuta la dezvoltarea creierului
1. Muzica
Mediile creative sprijină conexiunile realizate de creier şi pot activa, spun studiile, aceleaşi zone ale creierului care sunt activate de procesul matematic. Se pare că educarea muzicală timpurie este capabilă să construiască aceleași rețele neuronale care sunt folosite ulterior pentru sarcini numerice, în matematică.
2. Teatrul
Teatrul şi jocul de rol pot dezvolta creativitatea copilului într-un mod liber şi plin de imaginaţie, în aceeaşi măsură în care sunt capabile să stimuleze sinapsa responsabilă cu vorbirea şi dezvoltarea unui limbaj bogat. Chiar dacă nu vorbeşte bine încă, un curs de teatru poate stimula dezvoltarea vorbirii şi cursivităţii dialogului copilului. Să nu uităm că un copil este un bureţel care acumulează informaţie, până la vârsta de 3 ani, iar apoi o depozitează şi o foloseşte după vârsta de 3 ani.
3. Lucrul manual, construcţia
Iată o activitate care stimulează motricitatea şi dezvoltă imaginaţia, oferind şi educând multiperspectivititatea, motiv pentru care cuburile şi jocurile simple, care obligă copilul să îşi folosească imaginaţia pentru a realiza ceea ce alte jucării oferă de-a gata, sunt de preferat acestora.
În cazul în care copiilor li se refuză experiențele creative, indiferent de motiv (economic, cultural, social, religios), sinapsele care sunt responsabile cu imaginația, gândirea creativă/critică şi limbajul sunt mult mai slab dezvoltate, iar efectele se pot observa în toate domeniile vieţii, puţin mai târziu.
Academia de Traumă a Copilului condusă de Dr. Bruce D. Perry a comparat tomografiile a doi copii în vârstă de 3 ani, unul dintre ei fiind aflat într-un orfelinat din România. Imaginile rezultate în urma scanărilor au arătat diferenţa de aspect şi mărime între creierele celor doi, copilul din orfelinat, privat de orice experienţă afectivă şi creativă, fiind evident afectat. Cercetătorii l-au numit creier vizibil neglijat, confirmând încă o dată importanța creativităţii în dezvoltarea creierului la copii şi reuşita lor ulterioară.
Copilul crescut într-un mediu creativ, cu acces la joaca liberă şi dezvoltarea sănătoasă a creierului, va fi un copil care se va bucura de câteva procese esenţiale în reuşita viitoare:
- Gândirea critică
- Gândirea creativă
- Gândirea out of the box
- Încredere în forţele proprii
- Stima de sine crescută
- Inteligenţa socială
- Multiperspectiva
Putem nega, dar ştiinţa nu va sta în loc doar pentru că îi refuzăm adevărurile.
Joaca liberă, joaca simplă care îl provoacă pe copil să folosească imaginaţia, creativitatea şi să dezvolte imaginile, formele şi legăturile pe care şi le doreşte este aceea care are cel mai mare impact în dezvoltarea sănătoasă a creierului. Pentru că doar în absenţa activităţilor şi jucăriilor care fac totul aproape singure, mai ales astăzi, când ştim foarte bine ce ne oferă magazinele și creierul mai are lucruri de făcut. Fii atent la valoarea pe care o oferă produsul, înainte să-l achiziționezi.
Ce părinte nu-și dorește ca propriul copil să dobândească calitățile necesare unei vieți de calitate? Jucându-se Orășelul Stinghiuță, copilul tău va învăța ceea presupune: asumarea responsabilității, încrederea în forțele proprii, motricitatea, îndemânarea, răbdarea,reziliența.
Îşi va dezvolta creativitatea, imaginaţia – şi va învăţa să descopere singur câte posibilităţi şi soluţii are aceeaşi situaţie.
Orăşelul Stinghiuţă este jucăria care oferă o dezvoltare echilibrată a copilului, îmbinând joaca, educaţia, experimentul şi angrenând creierul în procesul asocierilor libere şi stimulării sinapselor în vederea unei dezvoltări complexe.
Dezvoltarea sănătoasă a creierului oferă posibilităţi nelimitate de realizare în viitor, iar Orăşelul Stinghiuţă contribuie la acest lucru, oferind posibilităţi nelimitate de joacă şi creaţie, în prezent. Aruncă un ochi aici şi descoperă magia.