A venit vacanţa cu trenul din Franţa…

Cam aşa cântam noi, generaţia născută în anii ʹ70-ʹ80, pe vremea aceasta, în iunie pe când se întrezărea vacanţa cea MARE de 3 luni… Cu câtă plăcere o mai aşteptam şi cât de lungă ni se părea că va fi!

Dar mai era şi o continuare a acestui refren pe care nu ţin minte să-l fi ştiut până mai zilele trecute (poate s-o fi rătăcit prin vreun ungher al creierului):

  A venit vacanţa cu trenul din Franţa

               Hai copii la joc, cărţile pe foc.

Doamne, dar ce-or fi avut cu bietele cărţi? Pare că jocul este diametral opus faţă de cărţi, deci implicit de învăţare. Sper totuşi că se refereau doar la manuale!

Vremuri noi, obiceiuri noi

Vremurile s-au schimbat, s-au SCHIMBAT mult, însă ceea ce cred c-a rămas la fel este aşteptarea vacanţei mari, nerăbdarea şi entuziasmul copiilor cu gândul la aproape 3 luni în care să se joace, să se distreze, să hoinărească şi , în principiu, să nu facă nimic!

Trăim nişte vremuri foarte diferite faţă de acum 30-40 de ani (când eram noi copii) când totul se desfăşura extrem de lent, timpul avea o altă dimensiune, nu aveam atâta informaţie şi atâţia stimuli de peste tot, să vă mai zic de ecrane, cum înainte de revoluţie erau câteva ore de ecran pe zi şi acelea pline de propagandă comunistă iar desene animate vedeam doar la sfârşit de săptămână?

Pe când acum trăim într-o cultură a lipsei de timp, a ritmului extrem de rapid şi a lui „sunt ocupat”. Aşa că nu cred să mai fie prea mulţi copii care să se gândească la vacanţa de vară ca o perioadă când să nu facă nimic…cel puţin părinţii nici nu-şi pot închipui ca 3 luni de zile copilul să se joace, să se distreze, să hoinărească adică să facă … fix ce făceau EI, adică NOI.

Cum să faci mai puţin cu rezultate mai bune

Aşa că articolul de azi n-o să fie despre ce tabere, sporturi, meditaţii, ateliere şi alte activităţi să alegem pentru a le umple timpul de vacanţă al copiilor (care vor exista cu siguranţă şi care îşi au rolul lor în programul copiilor) ci despre a profita la maxim de timpul liber, neplanificat, nestructurat pe care-l au astfel încât la toamnă să simţiţi că al vostru copil chiar a crescut, chiar a dezvoltat abilităţi şi competenţe noi în această perioadă şi a rămas cu niste amintiri pe viaţă.

Vă propun câteva idei de pus în aplicare în această vacanţă astfel încât copilul să nu simtă că e mereu ocupat, că are mereu ceva de făcut, că nu are timp…nici în vacanţă!

1. Regândiţi programul pe vacanţă al copilului. Ar fi de preferat să-l implicaţi în luarea acestor decizii, să-i daţi opţiuni potrivite cu vârsta lui. Dacă avea, pe lângă şcoală, 3-4 activităţi opţionale, gândiţi-vă să reduceţi din ele, să rămâneţi la 1-2. Nu încercaţi să puneţi pe deasupra alte activităţi, pe principiu că are 4 ore în plus aşa că să-l ţinem ocupat!
La fel şi cu temele de vacanţă … din câte ştiu eu profesorii/învăţătorii nici nu mai au voie să dea teme de vacanţă copiilor.

 „3 luni de zile fără teme, o să uite tot ce au învăţat, se prostesc, regresează!” o să vă gândiţi. Însă există atât de multe feluri de a învăţa în afara temelor, avem nevoie doar de deschidere şi un strop de creativitate plus curiozitate de care copii au din belşug.

2. Concepeţi un calendar de vacanţă. Copiii au nevoie de stabilitatea oferită de rutine, de a şti ce activităţi am programat şi când. Aşa că vă sugerez să organizaţi o întâlnire cu toată familia (mama, tata, copii, sau altă configuraţie a familiei voastre) şi să faceţi un calendar cu întreaga perioadă a vacanţei, până la începutul şcolii. Apoi notaţi toate datele cunoscute: perioada vacanţei la mare/munte, plecări de weekend, perioade de stat la bunici, tabere, cantonamente, zile de naştere importante sau aniversări ori alte date relevante).

Comunicaţi copiilor aceste date, dacă se poate cereţi-le părerea referitor la acele date/perioade ce pot fi modificate. Explicaţi-le pe îndelete ce aşteptări aveţi de la ei pentru acele activităţi programate (vom merge cu maşina deci vom avea nevoie de colaborarea voastră în a face drumul cât mai plăcut şi fără incidente, etc.)

Foarte mulţi dinte copii au un stil de învăţare vizual şi acest calendar cu datele şi perioadele programate (puteţi pune şi poze sau alte imagini relevante) îl vor ajuta pe copil să se simtă mai în siguranţă, să simtă că are un control asupra viitorului şi a timpului personal şi…vă vor scuti de vreo 958 de întrebări!

Acum că am delimitat clar perioadele clare când vom avea plecări, deplasări sau anumite activităţi, sporturi, ce facem cu timpul liber?

3. Timpul nestructurat îi stimulează pe copii (şi nu numai) să-şi exploreze lumea interioară şi exterioară, ceea ce duce la creşterea creativităţii, a imaginaţiei şi a descoperirii de noi pasiuni. Îngăduiţi-le o perioadă de joacă liberă, nestructurată în fiecare zi, oriunde aţi fi (mai ales în vacanţe). Nu uitaţi că joaca este jobul copiilor, joaca este învăţare, nu pierdere de timp. Pentru mai multe informaţii despre beneficiile jocului liber, citiţi: Joaca liberă: pierdere de timp sau pregătire pentru viaţă?

A venit vacanţa cu trenul din Franţa... 1

4. Lăsaţi-i să se plictisească! În ultima vreme s-a vorbit destul de mult despre beneficiile plictisului şi n-aş putea scrie despre organizarea timpului liber din vacanţă fără să amintesc despre valoarea plictiselii pentru copii. S-a subliniat adesea că această generaţie de copii nu suportă să se plictisească, că tot timpul sunt ocupaţi să facă ceva (sau ar trebui să fie) iar în momentul în care se plictisesc caută stimulare…iar stimularea cea mai la îndemână este tehnologia.

Ei nu apucă să se plictisească pentru că imediat deschis televizorul, îşi iau tableta sau telefonul şi încep să butoneze, să caute pe internet, să se joace jocuri video şi aşa mai departe. Însă plictisul este momentul lor de întâlnire cu sine, cu nevoile, cu dorinţele, cu temerile lor, cu întrebările şi dilemele, cu emoţiile, cu vocea lor interioară …cu lumea lor!

Iar atâta timp cât nu le limităm accesul la tehnologie şi nu-i lăsăm să se plictisească, le răpim această  oportunitate de întâlnire cu ei înşişi, de a se cunoaşte, de a se întreba şi de a raţiona, de a-şi dezvolta o voce puternică şi, deloc de neglijat, îi împingem să caute mereu soluţii la problemele lor în afara lor şi nu  în interior!

5. Dacă este o activitate care îi îmbogăţeşte, care îi face să viseze, să-şi imagineze, să călătorească în diverse lumi şi epoci istorice şi, în acelaşi timp, le dezvoltă gândirea, logica, vocabularul, cunoştinţele, corectitudinea în scris şi citit, aceea este lectura. Aşa că, decât să-i forţaţi pe copii să facă fişe, culegeri, caiete de activităţi, cel mai bine stimulaţi-i să citească.

Să citească ce le place; să citească mult; să citească divers şi variat, din surse diferite, de la reviste, enciclopedii, cărţi din programa şcolară, cărţi haioase, cărţi serioase, cărţi care nu le plăceau la prima vedere, indicatoare, postere, instrucţiuni de jocuri…chiar şi reţete…
Sunt multe strategii pe care le puteţi folosi pentru a atrage copilul spre lectură, iar prima este chiar să-i citiţi voi! Da, chiar dacă e deja la şcoală şi ştie să citească singur! Chiar dacă are 9 ani şi poate citi un roman de 200 de pagini în 3 zile dacă vrea (nu ştiu prea mulţi să nu se sperie în faţa numărului de pagini). Citiţi împreună 1-2 capitole, poate un sfert de carte şi apoi lăsaţi-l pe el să termine singur dacă tot e curios să afle continuarea.

O altă idee ar fi să organizaţi un joc care să aibă în centru cititul, cu activităţi diverse şi provocatoare precum:

  • cititul la lumina lanternei, sub cearceaf, într-un loc neobişnuit;
  • să inventeze poveşti pornind de la un personaj de poveste;
  • să inventeze continuarea unui basm clasic;
  • desenarea personajelor;
  • construirea unei reclame a unei cărţi sau chiar a unei coperţi originale;
  • jocul de dezvoltare a inteligenței emoționale EQ Game – Alfabetul Inteligenței Emoționale.

Haideţi să privim vacanţa ca pe o provocare de a ne reconecta cu ai noştri copii, a-i face să se simtă iubiţi şi apreciaţi aşa cum sunt! Să petrecem timp unu-la-unu, să ne jucăm împreună, să facem castele de nisip, să râdem zgomotos, să plângem împreună când suntem trişti sau emoţionaţi, să ne jucăm cu apă, să-i privim cu sclipiri în priviri şi cu încredere în viitor….

Până la urmă, avem doar câteva vacanţe mari de care să ne bucurăm împreună…

Care sunt activitățile voastre preferate în vacanță?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes