Are deja prieteni la grădiniță. Activitățile și doamna educatoare sunt pe placul său. Problema adaptării a dispărut de ceva timp, așa că acum pare că totul se află pe un drum ascendent.

Dar ce se întâmplă cu noul comportament pe care l-a preluat?

Atunci când îți trimiți copilul la grădiniță, îți dorești să învețe să-și dezvolte abilitățile sociale și să fie un om deschis și comunicativ. Însă, acesta se poate întoarce și cu noi probleme de comportament – impolitețe, sfidare, agresivitate.

Atunci când vrei să îi oferi o gustare, îți spune: „Altceva nu puteai să găsești?” sau când îl întrebi de mai multe ori ce își dorește să mănânce, se preface că nu te aude.

Timpul petrecut cu alți copii de vârsta sa îi poate influnța și altfel comportamentul, pe lângă faptul că-i dezvoltă ailitățile sociale.

Să fie de vină stresul preșcolar?

Dr. Susanna Loeb și colegii ei de la Universitatea din California au analizat efectele mediul preșcolar asupra abilităților academice, abilităților interpersonale, controlului de sine și ratei de agresivitate în rândul copiilor.

Studiul lor a avut ca subiecți peste 14.000 de copii, proveniți din medii diferite, iar rezultatele au fost surprinzătoare.

În timp ce învățământul instituționalizat dezvoltă abilitățile legate de lectură și matematică, se pare că are și câteva efecte la care nu te-ai fi așteptat asupra comportamentului copilului.

Rezultate similare au fost raportate și de Institutul Național pentru Sănătatea Copilului și Dezvoltarea Umană, care a efectuat un studiu riguros privind efectele dezvoltării copiilor sub 5 ani în mediul instituționalizat.

Specialiștii au descoperit că, în primii 5 ani de viață, cu cât copiii au petrecut mai mult timp la grădiniță, în afara îngrijirii materne, cu atât au apărut mai multe probleme de comportament.

Problemele au inclus:

  • Dezinteresul
  • Comportamentul neadecvat
  • Refuzul de a coopera
  • Impolitețea

De asemenea, au fost incluse comportamentele agresive – distrugerea jucăriilor și luptele între frați.

De unde provine cu adevărat această problemă?

Am fi tentați să credem că de la sistemul de învățământ ineficient. Dar nu este așa.

Dr. Susanna Loeb a analizat cu atenție toate datele și nu a găsit nicio legătură între calitatea sistemului de învățământ și rezultatele socio-emoționale. 

Se pare că principala cauză a problemelor este stresul preșcolar.

Stresul preșcolar este un cumul de stări cu care copiii se confruntă zilnic.

Acesta poate fi măsurat prin nivelul de cortizol (hormon de stres) produs de copii în timpul zilei. În mod normal, nivelul de cortizol urmează un ritm zilnic, atingând un maximum atunci când oamenii se trezesc, iar apoi scade pe parcursul zilei. Dar stresul schimbă ritmul. Dacă te afli sub stres, nivelul cortizolului crește, indiferent de ora din zi.

Cum nivelul de cortizol este ușor de măsurat la copiii mici, specialiștii au comparat datele copiilor care merg la grădiniță cu cele ale copiilor care stau acasă.

Au constatat că cei care stau acasă au nivelul de cortizol normal – crescut la trezire și în scădere pe tot parcursul zilei. Pe când copiii care merg la grădiniță au nivelul cortizolului în continuă creștere pe parcursul zilei.

Asta pentru că cei mici au nevoie de o persoană apropiată cu care să se sfătuiască în timpul zilei și căreia să îi solicite atenția mereu.

Doamna educatoare are misiunea dificilă de a fi un fel de mămică pentru toți, iar acest lucru este aproape imposibil, copiii căutând atenție la colegii lor de la care preiau și comportamentele nepotrivite.

Așa că soluția nu este să îi ferim pe copii de grădiniță, nici vorbă. Colectivitatea este mediul potrivit pentru a încuraja comunicarea și rezolvarea problemelor.

Dar putem face din timpul petrecut împreună acasă o oportunitate de a stabili reguli clare de comportament. Este misiunea părinților să-i ajute pe copii să depășească acest stres și să respecte regulile.

Iată cum poți face acest lucru:

  • Rămâi tutorele principal al copilului și oferă-i toată atenția și afecțiunea ta în mod regulat. Răspunde-i la întrebări și nu ezita să îi amintești regulile de disciplină într-un mod blând și calm.
  • De asemenea, găsește clase care sunt mici și intime. Aceste spații îi pot oferi copilului tău atenția de care are nevoie. 
  • Caută instituții preșcolare care oferă spațiu suficient pentru jocul copiilor. Adulților nu le place aglomerația și, de asemenea, nici copiilor.

Și, nu în ultimul rând, dezvoltă-i copilului capacitatea de a-și înțelege emoțiile și de a le gestiona. Este extrem de important, mai ales la vârste mici, atunci când copiii caută atenția tuturor pentru a învăța cât mai mult.

Dacă simți că discuțiile cu cel mic nu îl ajută să-și corecteze comportamentul nepotrivit,  atunci o soluție ar fi să îi antrenezi inteligența emoțională.

Prin intermediul jocului „EQ GAME – Alfabetul inteligenței emoționale”, care pune în prim plan cunoașterea și conștientizarea emoțiilor, copilul va putea să recunoască obiceiurile nepotrivite, să se cunoască pe sine, să fie conștient de valorile sale și să găsească soluții de a ieși din impas pentru a fi mereu pozitiv, echilibrat și responsabil.

Afla mai multe despre EQ Game aici

Jucați-vă împreună și veți descoperi puterea emoțiilor înțelese corect.

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes

Ultimele produse