Nu mai pune presiune pe copii. 5 modalități sănătoase de setare a așteptărilor

presiune pe copii

Dragă părinte, astăzi vorbim despre așteptări, presiune pe copii și despre cum să setezi niște așteptări realiste pentru ca al tău copil să se poată dezvolta armonios.

Din cauza presiunii sociale, ajungem de cele mai multe ori să punem presiune pe copii în toate aspectele vieții lor:

  • presiune pentru a se comporta într-un anume fel
  • presiune pentru a vorbi într-un anume fel
  • presiune pentru a se exprima într-un anume fel
  • presiune pentru a avea anumite note
  • presiune pentru a dezvolta anumite valeitati sportive sau/și artistice
  • presiune pentru că nu fac Așa ,,cum trebuie”
  • presiune că nu reacționează niciodată ,,cum trebuie”.

 De unde vin toate aceste presiuni?

Practic, ele iau naștere în copilăria fiecăruia dintre noi. Copii fiind, suntem presați de ai noștri părinți, iar apoi ciclu de presiuni se reia și se transmite din generație în generație.

Copiii nu au nevoie de extra presiune din partea noastră, căci o au oricum din partea societății în sine sau din partea școlilor care cer rezultate. Însă ca părinți, putem să anulăm presiunile din partea noastră către ei.

Nu este important ceea ce copiii noștri obțin ca și rezultat, ci este important dacă acel rezultat l-au obținut pentru că au fost pasionați și determinați să-l însușească pentru ei și nu pentru laudele venite din partea noastră. Cu cât îi vom laudă mai mult, cu cât vom pune mai multă presiune pe ei, cu cât vom cere de la ei să ne demonstreze de ceea ce sunt în stare, cu atât o vor face. Însă nu o vor face pentru ei, ci pentru noi.

Iar copiii nu ar trebui să demonstreze părinților ce pot, ci au nevoie să își dovedească lor înșiși că pot ajunge să facă orice. A pune presiune pe copii îi împiedică să facă acest lucru.

Gândiți-vă puțin la presiunile la care ați fost supuși de-alungul timpului și întrebați-vă cum v-au făcut să va simțiți? V-au motivat sau doar v-au încărcat?

Așteptări înalte sau presiune pe copii?

Majoritatea copiilor excelează atunci când părinții și profesorii au așteptări înalte. În același timp există mulți copii care ajung să aibă probleme de sănătate mintală din cauza presiunii.

 Care este diferența între cele doua?

Este o linie atât de fină între ele, încât mulți dintre noi avem probleme să le diferențiem. Putem să avem așteptări înalte fără să punem presiune pe copii prea mare și deci să-i destabilizăm.

A avea așteptări înalte îi va ajuta pe copii să-și atingă potențialul maxim de care dispun. Copilăria și adolescența reprezintă un proces de învățare continuu despre lume și despre locul pe care copiii îl ocupă în aceasta. Având atâtea de învățat, este lesne de înțeles că sursa de motivație a copiilor nu este tot timpul clară. Iar rolul părinților trebuie să fie acela de a-i ajuta să o găsească.

Diferențe între așteptări înalte și presiune pe copii
  • Așteptările înalte îi ajută pe copii să-și atingă potențialul cel mai înalt. Acestea se pot transforma în presiune pe copii când devin inflexibile, nerealiste sau inadecvat sprijinite.
  • A pune presiune pe copii, a nu empatiza cu frământările lor, a nu-i sprijini să le înțeleagă, a prioritiza câștigul sau nevoia de a fi mereu pe locul unu, acestea toate reprezintă forme de presiune și nu modalități de setare a așteptărilor înalte și motivație.
  • Așteptările înalte determină copiii să devină cea mai bună variantă a lor.
  • Presiunea îi împinge să încerce să devină cei mai buni în comparație cu ceilalți.
  • Așteptările înalte îi ajută pe copii să se simtă capabili și încrezători.
  • Presiunea îi face să se simtă incapabili să trăiască la nivelul așteptărilor setate.
  • În timp ce așteptările înalte pot fi încurajatoare și motivante, presiunea duce la evitare, anxietate și stima de sine scăzută.

5 modalități de a seta așteptări înalte fără presiune pe copii

  1. Adoptă o mentalitate de creștere

Acest stil de viață este cheia către succes și presupune concentrarea asupra valorizării importanței procesului în sine, de devenire și transformare și nu asupra rezultatelor obținute.

Cu o astfel de mentalitate vom avea așteptări înalte legate de efortul depus în orice activitate de studiu și învățare, fie el formal sau informal.

O mentalitate rigidă se va concentra mereu pe a obține cele mai bune rezultate, a lua notele cele mai mari , a fi mereu pe locul întâi și va însemna doar presiune.

  1. Setează obiective clare, realiste și rezonabile

Mulți copii se simt copleșiți de presiune atunci când nu înțeleg foarte clar ce se așteaptă de la ei. Părinții își doresc ca ei să se descurce foarte bine la școală. Dar ce înseamnî asta? Să aibă 10 pe linie? Să fie în fruntea clasei? Sau să dobândească cunoștințe și abilități noi?

Este important să setăm așteptări realizabile pentru copii, să ne asigurăm că ei le înțeleg și că știu cum să le atingă. Ne concentrăm pe proces și nu pe rezultate.

  1. Țintește către cea mai bună variantă personală și atingerii potențialului maxim

Nu toți copiii ajung în echipa sportivă de top și nu toți copiii ajung să urmeze cea mai bună facultate în specializarea dorită. Dar toți copiii pot practica sportul, pot să-și îmbunătățească performanța și chiar să ajungă să fie foarte buni și pot să găsească calea spre a obține diploma în specializarea mult visată.

Este rezonabil și benefic să avem așteptări doar privind atingerea potențialului personal realist și nu utopic.

  1. Dă-ți voie să greșești

Copiii s-ar putea să ceară ajutorul în rezolvarea sarcinilor ce le-au fost date, atunci când se simt stresați. S-ar putea să ceară să fie scutiți de o zi de școală ca să eviteun concurs. Să ne amintim totuși că a-și asuma responsabilitatea pentru îndeplinirea cerințelor școlare este o așteptare realistă. Oferindu-le prea mult ajutor le transmitem mesajul că avem așteptări mici de la ei și că nu-i considerăm capabili să atingă așteptările setate de profesori. Chiar dacă se zbat și se frământă, eșecul, în toate formele lui, face parte din viață și din procesul de învățare.

Înțelegând acest aspect de la vârste fragede, copiii ajung să poată fi motivați de propriile greșeli, să descopere unde au greșit și să-și dorească să aducă îmbunătățiri pe cont propriu.

  1. Oferă sprijin și încurajare de-a lungul procesului

Este foarte important ca sprijinul să fie oferit copiluli de-a lungul întregului proces și nu după obținerea rezultatului.

  • Spune-le copiilor că ai încredere în capacitățile lor.
  • Spune-le că tu cedezi în ei și în potențialul lor.
  • Subliniază faptul că pentru a avea rezultate este nevoie de efort susținut.
  • Oferă-le sprijinul emoțional și practic necesar pentru ca ei să-și poată îndeplini obiectivele. Acest sprijin poate veni sub forma ascultării active atunci când se simt stresați sau ascultându-le poveștile entuziaste despre ceea ce au învățat azi la școală.

Care este lucrul cel mai important pe care trebuie să-l reții? Nu pune presiune pe copii pentru că în felul acesta îi impui niște așteptări și îi prezinți ce vrei tu să obții de la el. Oprește-te puțin și încearcă să îi prezinți faptele în așa fel încât el să înțeleagă importanta lor. Dă-le oportunitatea de a alege pentru ei.

Dacă te simți copleșit/ă avem niște resurse extraordinare pentru tine. Poți încerca jocul EQ Game, care îl va ajuta pe copilul tău să-și dezvolte inteligența emoțională, una dintre cele mai importante calități de care va avea nevoie în viață. Programul GENIU, întins pe parcursul a 7 săptămâni, te va ajuta și pe tine, și pe copilul tău să exporați în profunzime 7 abilități necesare dezvoltării inteligenței emoționale.

Tu ai pus presiune pe copii, involuntar sau nu? Cum ai făcut trecerea de la presiunile impuse la setarea unor așteptări rezonabile?

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes