5 pași pentru a crea rutina de seară a copiilor

rutina de seară

Rutina de seară împlinește nevoia de stabilitate și de previzibilitate a copiilor. Ea nu e ceva opțional, fiind foarte important să ajungem la un echilibru. Nu exisă rețete perfecte, iar ceea ce funcționează pentru unii nu va funcționa pentru toți de fiecare dată. E important ca fiecare să trecă informațiile prin propriul filtru și să adapteze la stilul de viață al propriei familii.

Vă povesteam într-un articol trecut despre importanța somnului la copii, așa întreabarea logică este “Cum îi facem pe copii să aibă un somn liniștit?”. Ei bine, rutina de seară este foarte importantă. Pregătirea de culcare poate să treacă neobservată pentru copii dacă urmezi câțiva pași simpli.

Cercetările arată că noi oamenii ne obișnuim cu o rutină în aproximativ 21 de zile. Poți introduce câte un lucru nou în rutina de seară o dată la câteva zile pentru a-I da copilului șansa de a se obișnui cu ea.

Rutina de seară poate fi simplă și arată cam așa:

  • masa de seară/ultima gustare înainte de culcare
  • duș sau baie
  • spălat pe dinți
  • citit poveste
  • pupicul de noapte bună

Ideal ar fi ca masa de seară să fie luată cu cel puțin 3 ore înainte de culcare, pentru a ajuta digestia. Însă de multe ori, dacă masa este luată devreme, copiii vor cere o gustare înainte de culcare. Aici intervin regulile fiecărei familii și fiecare știe cum și-a obișnuit copilul.

Sfaturi pentru rutina de seară

Indiferent cum arată rutina voastră de seară , am adunat câteva sfaturi de care să țineți cont

1. Începeți devreme. Dacă intrați în casă la 20.00, nu vă așteptați ca copilul să fie în pat, gata de culcare la 21.00. Copiii au nevoie de o perioadă să se liniștească, să se joace cu părinții sau frații și să piardă puțin timp făcând nimic.

Ideal ar fi ca atunci când intrați în casă să vă liniștiți și să nu vă mai preocupți cu alte task-uri decât pregătirea de culcare. În așa fel, copilul va ajunge în pat și va dormi mai repede.

2. Fă-ți timp pentru timpului de joacă seara. Dacă ați fost plecați toată ziua sau n-ați apucat să petreceți timp cu copiii, seara e momentul să vă focalizați toată atenția asupra lor. Dacă unul din părinți petrece mai mult timp cu copiii pe timpul zilei, puteți face schimb. Lăsați timpul de joacă pentru celălalt părinte, apoi îi puteți pregăti împreună (sau doar unul din părinți) pentru somn.

Copiilor le place să se joace mai agresiv, însă nu trebuie să se agite foarte tare seara. Cu cât se agită mai mult, cu atât va lua mai mult să se liniștească pentru a accepta rutina de seară. Începeți cu jocuri mai antrenante, dar scădeți încet-încet intensitatea și mergeți spre activități calme.

3. Fără electronice cu o oră înainte de culcare. Asta ar trebui să fie o regulă generală, însă mai greu de pus în aplicare din prima. Și noi adulții avem dificultăți în a urma această regulă, așa că trebuie introdusă treptat în rutina de somn.

Nu uita de puterea exemplului. Dacă copilul aude că părintele nu poate adormi fără a avea televizorul aprins, și el va dori să adoarmă uitându-se la ceva. Vă spuneam că în medie, ne ia cam 21 de zile să ne obișnuim cu o rutină. Începeți prin a reduce treptat timpul petrecul în fața electronicelor, tăind periodic câte 5-10 minute. În felul acesta nu va mai simți atât de intens lipsa tabletei/telefonului/jocurilor îninte de culcare.

4. Asigură-te că au fost pentru ultima oară la baie. La fel, fii sigur/ă că au băut suficientă apă și sunt sătui. Mulți copii pot cere apă de 10 ori, sau cer la toatelă de câteva ori înainte de somn. Acestea nu mai sunt nevoi reale, este mai degrabă modalitatea lor de a se agăța de voi și de a refuza să doarmă.

5. Stabilește cât timp să le citești seara. Sigur, poveștile sunt minunate înainte de culcare, însă nu te lăsa manipulate de copii. Ei pot să-ți ceară să le citești câte 3-4 povești și uite așa ajungi să petreci câte o oră citind. Asta doar ca cei mici să întârzie ora de culcare. Stabiliți de la început limita. Poate fi 1-2 povești scurte pe seară sau maxim 30 de minute. După aceea urmeză pupicul sau îmbrățișarea de noapte bună, ca apoi să-ți faci și tu propria rutină de seară.

Pe măsură ce copiii cresc, rutina se va schimba și ea. Același lucru se întâmplă și dacă aveți mai mulți copii. Uneori e nevoie să se implice ambii părinți în rutina de seară, să-i adoramă pe copii rând. Copiii mai mici pot merge la culcare cu o ora sau doua înaintea fraților mai mari, așa că aici este nevoie de implicarea ambilor părinți. Unul din părinți se ocupă de rutina de seară a bebelușului/frate mai mic, iar celălalt petrece timp cu celălalt copil.

Fiți flexibili, dar țineți cont și de numărul de ore pe care trebuie să-l doarmă copiii. Asigurați-vă că dispuneți de calmul necesar pentru a-i transmite copilului că e vremea de culcare. Calmul și liniștea emanată de voi, părinții, seara sunt cheie. Oricât de bine organizați ați fi, oricât de devreme ați începe, dacă totul e făcut pe fugă, cu agitație și eventual nervozitate, e cu atât mai greu să aveți o rutină de seară sănătoasă și armonioasă.

Avem pentru voi părinți o resursă importantă, și anume Programul Geniu, în care veți învăța 7 abilități necesare dezvoltării inteligenșei emoționale. Acestea te vor ajuta mai departe atât în relația cu copilul tău, cât și cu persoanele din jurul tău.

Așteptăm în comentarii să ne povestiți ce funcționează la voi sau cu ce probleme vă confruntați pentru setarea rutinei de seară.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes