3 moduri prin care orice adolescent poate practica recunoștința

Recunoștința e, fără îndoială, unul dintre sentimentele despre care ai auzit măcar o dată. Probabil că ți s-a zis că e important să fii recunoscător pentru ceea ce ai, poate că ai conștientizat tu însuți asta, ori ai auzit vreo persoană care a spus simplu și poate neînțeles de tine: „Sunt recunoscător pentru…”.

Dar de ce e atât de important să simți recunoștința și ce e ea, de fapt?

Că e un sentiment cu toții știm. Nu e ceva care se întrupează, nu are formă, nici volum, doar o simțim înăuntrul nostru și îi oferim sens și valoare de fiecare dată când o conștientizăm și ne bucurăm că o simțim.

Recunoștința e unul dintre cele mai pozitive sentimente ale lumii. E o forță care ne ajută să vedem binele dincolo de rău, speranța dincolo de frici și de tristeți. De asemenea, tot recunoștința ne îndeamnă să privim tot ceea ce e bun în viețile noastre, să ne concentrăm atenția asupra lucrurilor frumoase care ni se întâmplă și să mulțumim pentru ele.

De obicei, nici nu ne gândim că un lucru care ni se pare nouă atât de simplu, precum că avem o casă sau o familie, poate fi unul dintre motivele pentru care ne putem simți recunoscători. Suntem atât de obișnuiți cu aceste lucruri, încât nu realizăm că am putea să ne bucurăm mai mult de ele, să mulțumim pentru acestea și să le conștientizăm importanța.

De aceea, recunoștința se poate naște din cele mai simple lucruri – simple în felul în care le percepem, pentru că, dacă am privi mai atent, cu ochii sufletului mai deschiși spre conștientizare, am înțelege că sunt atât de importante și că există oameni care nu au habar de ele.

De ce contează recunoștința și cum ne ajută aceasta?

  • Ne face să ne simțim bine. Când suntem recunoscători, starea noastră se îmbunătățește, devenim mai veseli, mai optimiști, privim ceea ce e în jurul nostru cu mai multă speranță. Cercetătorii au demonstrat, de-a lungul timpului, că emoțiile pozitive sunt bune pentru creierul nostru, pentru mintea noastră, dar și pentru corp. De aceea, recunoștința, fiind o emoție pozitivă, ne determină să fim bine, să avem trupuri și minți sănătoase.
  • Recunoștința ne ajută să construim relații sănătoase, de lungă durată, puternice. Când suntem recunoscători pentru ceea ce avem în jurul nostru, mai ales pentru oamenii prezenți în viețile noastre, când le arătăm ceea ce simțim față de ei și ne bucurăm de prezența lor, oferindu-le apreciere și recunoștință, ne vom apropia unii de alții și vom construi fortărețe. Iar înăuntrul acelor fortărețe vom ascunde binele, iubirea, încrederea și le vom proiecta unii înspre ceilalți.
  • O emoție pozitivă te conduce înspre o altă emoție pozitivă, fiindcă recunoștința se propagă ușor în iubire, în fericire, într-o stare de liniște interioară pe care tu însuți ți-o poți explica atunci când ești în fața bătăilor tale de inimă.
  • Recunoștința înlătură sentimentele negative. S-a dovedit că oamenii care simt adesea recunoștință sunt mai puțin stresați și depresivi, fiindcă își îndreaptă privirea și gândurile înspre lucrurile bune și pozitive care li se întâmplă.
Poate că nu e tocmai ușor să te gândești la lucrurile pentru care ești recunoscător la o vârstă în care oscilezi foarte ușor între momente în care ești exuberant și te bucuri de frumusețea vârstei, dar, mai apoi, găsești motive pentru care te întristezi, te simți uneori singur și neînțeles de cei din jurul tău.

Însă, dacă vei învăța să practici recunoștința, îți va fi mai ușor să găsești suficiente motive pentru care te poți bucura de tot ceea ce ai în jur, indiferent că în unele momente te vei simți neputincios sau trist.

3 moduri prin care orice adolescent poate practica recunoștința 1

Iar pentru a învăța să fii recunoscător și să te bucuri de tot ce te înconjoară până și în clipele când te simți descumpănit, ai nevoie să cunoști 3 pași pe care, dacă îi vei respecta conștiincios, cu siguranță îți vor fi de folos:

1. Simte, atinge ceea ce te înconjoară, inspiră încet aerul în plămâni, expiră-l concentrându-te asupra respirației, privește cu atenție detaliile care ți se conturează în fața privirii, analizează, folosește-te de simțul mirosului ca să inspiri toate aromele – fie că e vorba de un parfum, de mireasma unei flori, de mirosul ademenitor de mâncare.

Dacă faci toate acestea, te concentrezi asupra prezentului, asupra momentului actual în care ești, în care trăiești, în care îți poți percepe viu simțurile și sentimentele. Și, în momentul în care simți că te-ai căptușit cu binele din jurul tău, cu frumusețe, doar lasă-te să rostești cuvinte precum: „Ce frumos e aici!”, „Ce minunat miroase!”, „Ce priveliște frumoasă!”, „Ce bine mă simt!”. 

2. Observă lucrurile frumoase care ți se întâmplă zi de zi. Privește-le. Nu lăsa să treacă nici măcar o zi fără să conștientizezi frumusețea unui lucru care poate doar ți-a trecut prin fața ochilor pentru câteva momente – poate nu a fost nimic durabil, dar a trezit ceva înăuntrul tău.

Notează-ți zilnic 3 motive (dacă nu mai multe) pentru care ești recunoscător. Sunt lucruri simple cele care ne fac fericiți, iar, dacă le notăm, devenim conștienți de existența lor, de felul în care ne simțim atunci când le trăim, când le vedem.

3 moduri prin care orice adolescent poate practica recunoștința 2

Creează-ți un jurnal al recunoștinței unde poți scrie despre acestea: un peisaj din natură, un cuvânt pe care l-ai auzit și care te-a înveselit, o persoană pe care ai revăzut-o, o carte pe care tocmai ai terminat-o de citit, un film, o melodie, un fel de mâncare savuros, un zâmbet.

3.  Arată-ți recunoștința! 

Faptul că o simți, că ești conștient de ea, că găsești în fiecare zi motive pentru care să fii recunoscător e minunat. Însă, o altă metodă prin intermediul căreia poți simți cu adevărat sensul recunoștinței și poți învăța să o practici e cea în care o dovedești.

Spune-le oamenilor din jurul tău ce simți și față de ei. Arată-le că îi apreciezi și că le ești recunoscător. Un simplu „Mulțumesc pentru cină, mama!” e suficient, fiindcă îți vei determina mama să se simtă apreciată.

3 moduri prin care orice adolescent poate practica recunoștința 3

De asemenea, le poți spune părinților, prietenilor, bunicilor, profesorilor tăi (și nu numai) că le ești recunoscător atunci când simți asta, prin cuvinte de felul: „Mulțumesc că m-ai ascultat!”, „M-ai ajutat foarte mult când ai…”, „Apreciez foarte mult că…” etc. Exprimarea recunoștinței față de persoanele dragi nu numai că te va ajuta să devii conștient de ceea ce simți, dar îți va amplifica senzația de bine, de mulțumire și vei vrea să fii mai des recunoscător.

Poate că la început e greu și nu întotdeauna vei găsi suficiente motive de recunoștință. Totuși, sfatul meu e să cauți bine în interiorul tău, să privești atent în jur, nu numai cu ochii, ci și cu inima și să faci des exerciții de recunoștință!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes