10 moduri de a-ți proteja copilul de stres – partea 1

Cercetările legate de stres arată că în momentul prezent cel mai mare risc pentru mulți copii este stresul modului în care trăim.

Stresul are un impact biologic real care provoacă schimbări fizice, emoționale și cerebrale. Stresul îi face pe toți oamenii, tineri și bătrâni, mai vulnerabili la anxietate, la depresie, la obezitate, la abuzul de substanțe.

Studiile din ultimii ani au descoperit că adolescenții sunt la fel de stresați ca adulții. Dar au descoperit că și copiii mai mici sunt adesea mai stresați decât ne dăm seama.

Având în vedere cât de stresați suntem noi părinții, este adesea o surpriză să aflăm că stresul poate fi și mai rău pentru copiii noștri. De ce?

Copiii suferă de aceeași hiper-programare ca și adulții, dar este și mai provocator datorită dezvoltării emoționale și intelectuale imature.

Creierul copiilor este încă în curs de dezvoltare, stabilind căi neuronale într-un context zilnic de supra-activitate stresantă, solicitând imaginile și hipostimularea.

Cercetătorii încep tot mai mult să înțeleagă efectele acestui lucru asupra dezvoltării neurologice a copiilor.

În comparație cu adulții, copiii se percep ca fiind neputincioși, la mila programelor, părinților, colegilor, școlii.

Se confruntă cu presiuni pe care majoritatea dintre noi nu le-au trait, experimentat. Au tot mai mai multe teme, iar fenomenul de bullying e tot mai accentuant pe zi ce trece.

Copiii au tot mai puțin timp liber. Se conectează tot mai puțin cu părinții care au și ei un program foarte aglomerat.

Rolul nostru de părinți este să-i protejăm pe copiii noștri de lucruri care le-ar putea pune în pericol bunăstarea. Și trebuie să recunoaștem faptul că unele lucruri pe care le luăm de bune sunt de multe ori distructive pentru copiii noștri.

Iată câteva sfaturi care te pot ajuta să-ți protejezi copilul împotriva stresului vieții noastre moderne.

1. Nu te mai grăbi

Oamenii sunt concepuți pentru a iubi entuziasmul și noutatea. Dar stresul îi ucide. Literalmente. Stresul ne erodează răbdarea, sănătatea și abilitatea noastră de a face ceea ce este bine și benefic pentru copiii noștri.

Stresul ne face nervoși si ne compromite controlul emotional. Așa că suntem mai predispuși să devenim supărați.

Stresul sabotează sistemul nostru imunitar și nivelul nostru de energie. Dacă suntem cinstiți cu noi înșine, putem vedea, de obicei, cum ne facem viața mai stresantă decât trebuie să fie, pur și simplu prin faptul că nu suntem dispuși să luăm măsuri.

Dacă vrei ca ai tăi copii să se comporte mai bine, începe prin a încetini modul în care trăești și nu te mai grăbi tot timpul.

Copilul tău se va bucura mai mult de prezența ta și-și va urma exemplul.

2. Rezistă impulsului de a-ți supraaglomera copilul

Toți copiii au nevoie de timp liber, timp creativ, timp să viseze și să nu facă nimic și chiar să se plictisească.

Copiii au nevoie să învețe să le placă să fie cu ei înșiși fără a fi distrați. Ei au nevoie de liniște pentru a-și găsi vocea interioară.

Ei au nevoie să observe că emoțiile vin și pleacă, că aceste tipare se pot rezolva, și e pot fi liberi. Ei au nevoie să învețe să-și structureze propriul timp fără să se uite întotdeauna la noi sau la ecranele lor.

Ei au nevoie să înțeleagă că viața nu reprezintă doar niște activități care o umplu, ci ceva mult mai vast și mai misterios.

3. Învață-l abilități de reducere a stresului

Învață-ți copilului că sunt metode care ne pot ajuta să reducem stresul, astfel încât să nu fim vulnerabili la abuzul de substanțe nesănătoase, cum ar fi alimentele și alcoolul.

De exemplu, activitatea fizică este una dintre cele mai bune modalități de a reduce hormonii de stres care circulă în corpul nostru.

Natura este, de asemenea, un antidot dovedit a stresului; astfel încât să te asiguri că o parte din această mișcare se petrece în aer liber.

O altă tehnică utilă pentru copii este de a asculta în mod regulat un sunet special creat pentru ai ajuta să învețe să regleze stresul, cum ar fi o vizualizare ghidată sau o poveste prin care este explicate respirația profundă.

4. Ascultă-l și râdeți împreună

La fel ca și adulții, copiii au nevoie de o șansă doar să vorbească, să înlăture grijile și tensiunile zilei.

De asemenea, au nevoie de multe râsete, care îi ajută să vindece anxietățile obișnuite ale vieții de zi cu zi.

Dacă descoperi că ești prea prins în viața de zi cu zi și nu mai ai timp să-ți asculți copilul să râdeți împreună, schimbă aceste lucruri și fă o rutină din a-l asculta și a râde împreună cu el.

5. Încurajează pasiunile copilului tău fără a-l forța

Încurajarea copiilor să fie creativi le dă în cele din urmă mai multă bucurie în viață. Orice talent, indemanare sau hobby care contează pentru copilul tău îl va izola de presiunea colegilor, de consumul de droguri și de extremele din societate.

Dar atenție nu-ți forța copilul să facă sau să “câștige” doar pentru că e pasiunea sa, pentru că acest lucru înseamnă, să luați o sursă de bucurie și să o transformați într-o altă sursă de stres.

Citește următoarele 5 modalități în articolul viitor.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes