Navigarea pe Internet în rândul copiilor

Internet tableta

De curând a apărut pe Netflix documentarul “The Social Dilemma” și m-a pus puțin pe gânduri. Pentru cine nu a apucat să-l vadă, în documentar se vorbește despre modul în care ne-au schimbat rețelele sociale viața și cum ne influențează în mod constant.

The Social Dilemma” prezintă modul în care companiile de tehnologie influențează alegerile naționale, „urmăresc” miliarde de oameni de pe internet pentru a le oferi reclame direcționate și pentru a veni cu funcții care stimulează dependență (butonul de Like fiind unul din ele). Foști ingineri Facebook, Twitter, Pinterest sau Google povestesc cum de-a lungul timpului, giganții tech au manipulat publicul, modelul lor de afaceri fiind să îi țină pe oameni lipiți de ecran.

Așa că m-am gândit să vă prezint câteva statistici despre modul de utilizare al Internetului la români, în special în rândul copiilor și al adolescenților.

Astăzi avem 12 milioane de utilizatori de Internet împărțiți astfel:

  • 11 milioane folosesc Facebook
  • 3,8 milioane folosesc Instagram
  • 4,1 milioane folosesc Tik-Tok, dintre care 2,4 milioane intră zilnic în aplicație
  • 8 milioane vizitatori unici pe lună intră pe Youtube
  • 2 milioane folosesc Linkedin
  • 378.000 au cont de Twitter, insa numai 10% sunt activi

Utilizarea Internetului

Majoritatea copiilor (61,1%) afirmă ca au început să navigheze pe Internet la o vârstă cuprinsă între 6-10 ani, iar aproximativ 10% declară că aveau vârsta de 5 ani sau mai puțini ani atunci când au început să folosească Internetul.

  • 96,1% dintre copii navighează pe Internet folosind telefonul mobil.
  • 99,3% dintre copii declară că au un profil pe o rețea socială.
  • Cele mai populare rețele de socializare în rândul copiilor sunt Facebook (95,9%), Youtube (90,5%) și Instagram (81,4%).
  • 27% dintre copii afirmă că într-o zi obișnuită de școală petrec peste 6 ore online sau își verifică constant dispozitivul de pe care navighează; procentul crește la 48,3% în cazul unei zi libere sau sfârșit de săptămână

Riscuri în utilizarea Internetului

În rândul copiilor, navigarea pe Internet nu e lipsită de riscuri. Fie că vorbim despre timp mai puțin petrecut cu familia sau săritul meselor pentru a fi online, copiii petrec destul de mult timp în online, ajungând la dependență

  • 31% spun că au petrecut mai puțin timp cu familia sau făcând lucruri pentru școală pentru a naviga pe Internet
  • 13% dintre copii afirmă că s-a întâmplat cu o frecvență ridicată să nu mănânce sau să nu doarmă pentru a fi online
  • 54% dintre copii spun că s-a întâmplat ca cineva sa îi deranjeze sau să ii supere în timp ce vorbeau pe Internet
  • 28% că au încercat fără succes să petreacă mai puțin timp online
  • 23% că nu s-au simțit în largul lor când nu au putut sta pe Internet

Conținutul văzut pe Internet

Principalele tipuri de informații despre care copiii spun că i-au făcut să se simtă inconfortabil sunt conținutul violent, cel care incită la violență sau cel sexual explicit. Reclamele online sunt considerate deranjante de jumătate dintre copii. Procentul acestora ajunge la 61%, semnificativ mai mare în rândul fetelor și elevilor de liceu.

  • 43% dintre respondenți afirmă că au văzut sau primit mesaje cu conținut sexual în mediul virtual.
  • 22% dintre copii spun că au văzut sau primit mesaje cu caracter sexual zilnic sau cel puțin o dată pe săptămână.
  • Aproape jumătate dintre copiii care au avut acces la mesaje cu conținut sexual spun că le-a fost trimis personal un astfel de mesaj
  • aproape 20% că li s-a cerut o fotografie sau o înregistrare video în care să își arate părțile intime (ponderea fetelor care spun că li s-a cerut acest lucru este semnificativ mai ridicată decât cea a băieților)
  • 5% dintre copii spun că au postat sau au trimis cuiva un mesaj cu conținut sexual (băieții, copiii din mediul urban și cei de liceu spun într-o măsură semnificativ mai ridicată ca au trimis sau postat online mesaje cu conținut sexual)
  • 43% dintre copii afirmă că postează online informații personale precum fotografii, adresa la care locuiesc sau locurile unde merg.

Internetul în context educațional

Studiile au fost efectuate înainte de Pandemie, cand nu se foloseau platformele online la școală. Dar chiar și așa ponderea folosirea internetului la școala era destul de mare. Întrebați ce anume le place să învețe folosind Internetul, majoritatea copiilor menționează lucruri care îi pasionează, despre care nu se vorbește la școală și care au o aplicabilitate în viața reală.

  • 73% dintre copiii spun că folosesc Internetul la școală, însă mai puțin de jumătate spun că îl folosesc la clasă împreună cu profesorul sau în cazul orelor de informatică.
  • 87,4% dintre copii afirmă că petrec timp online în pauze iar 40% că o fac, pe ascuns, în timpul orelor de curs.

Voi la ce vârstă ați lăsat copiii să nevigheze pe Internet? Aveți stabilit un program pe care îl urmează sau nu au limite în ceea ce privește statul în online?

 

Surse: ZeList Monitor, Organizația Salvați Copiii

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes