Ce este ascultarea activă și cum o putem folosi în relația cu copilul nostru?

Ascultarea activă

Să îți asculți copilul este cel mai bun mod în care poți construi o relație strânsă cu al tău copil. O relație în care el să te vadă ca fiind „de partea lui” și ca bază la care se poate întoarce întotdeauna când are nevoie de sprijin.

A avea această relație sigură este unul dintre cei mai puternici factori care îi vor ajută pe copiii tăi să devină oameni plini de viață, responsabili și empatici, fiind deschisi iubirii și îndrumării tale.

Există anumite atitudini de care ai nevoie atunci când îți asculți în mod activ copilul, iată câteva lucruri care te pot impiedica să faci acest lucru:

  • E posibil să ai propriile tale idei de soluționare a situațiilor.
  • E posibil să te simțiți inconfortabil când ai tăi copii se confruntă cu ceva neplăcut.
  • Poate fi neplăcut pentru tine momentul când al tău copil are anumite sentimente negative sau dureroase.
  • Poate ai dificultăți în te separa de sentimentele lui.

Ca în orice lucru nou pe care îl învață cineva, se pot face greșeli, fie din lipsă de competență, fie pentru că abilitatea nu este folosită cum trebuie.

Iată câteva dintre greșelile pe care le fac părinții în ascultarea activă:

  • intenția cu care se dorește folosirea acestei tehnici este greșită, deoarece muți părinți încearcă prin această metodă să își manipuleze copiii
  • nu ascultă active suficient timp ca să audă tot ce are să îi spună copilul
  • atunci când părintele aude ce are de spus copilul din cauză că nu îi place ce aude, reacționează negativ (îl critică, îi face morală, îi dă sfaturi) blocând comunicarea cu acesta
  • părinți nu descifrează mesajul transmis de copil pentru ca acesta să poată observa unde era problema, ei doar repetă încă odată cele spuse de copil

Exemplu:

Patrick: Uite, tati, am făcut un avion cu noile mele unelte!

Părintele: Da, ai făcut un avion cu noile tale unele! (în acest exemplu părintele doar imită copilul)

Părintele: Waw, observ că ești foarte mândru de avionul pe care l-ai făcut. (descifrarea mesajului- sentimentul din spatele acestui mesaj)

  • au reacții lipsite de componenta sentimentală la mesajele copiilor. Empatia este o calitate a comunicării prin care transmite emițătorului un mesaj că ascultătorul simte același lucru ca și el; că se pune în locul lui, trăind pentru moment, în interiorul emițătorului.
  • aleg momente nepotrivite pentru a-și asculta copiii – sunt momente în care copiii nu vor să vorbească despre sentimentele lor, nici chiar unor ascultători empatici
  • exagerarea- intensificarea sentimentelor exprimate
  • adăugarea – generalizarea sau extinderea scopului a ceea ce exprimă copilul
  • graba în ascultare – anticiparea următoarelor gânduri ale copilului
  • analizarea – interpretarea motivelor fundamentale; „psihanalizează” copilul
  • minimizarea -reducerea intensității sentimentelor copilului
  • excluderea -reducerea sau evitarea unor fapte pertinente exprimate de copil
  • nu țin cont de comunicarea copilului sau continuă să vorbească atunci când a terminat copilul de vorbit

Atitudini necesare ascultării active

  • Fii pregătit să acceptați sentimentele și percepțiile copilului tău ca fiind reale pentru el. Chiar dacă nu ești de acord cu acestea.
  • Fii obiectiv și ține-ți sentimentele separate de copilul tău. Dar folosește-ți cunoștințele despre copilul tău pentru a înțelege ce sentimente ar putea avea.
  • Permite-i copilului să-și asume responsabilitatea pentru sentimentele sale; rămânând separat de experiența sa.
  • Acordă-i timpul necesar. Când poți, oprește-te din ceea ce faci pentru a-i oferi copilului tău atenția deplină atunci când are nevoie să vorbească cu tine.
  • Recunoașteți că sentimentele sunt adesea tranzitorii. Odată ce un copil este capabil să se elibereze de sentimente, acestea îți pierd din intensitate și este el devine capabil să treacă repede peste aceste situații. După această eliberare, copilul tău va fi mai capabil să se concentreze pe soluții.
  • Lasă-ți copilul să vorbească doar atât cât simte el nevoia. Nu-l împinge să continue să vorbească dacă el pare mulțumit sau vrea să se oprească.
  • Fii răbdător și permite-i copilului tău să-și tragă propriile concluzii.
  • Nu seta în minte un anumit rezultat. Adesea, părinții vor spune despre un schimb activ de ascultare cu copilul lor: „Nu a funcționat”, ceea ce înseamnă că nici o soluție sau soluția pe care părintele o avea în minte nu a fost realizată.

Cu toate acestea, obiectivul real al ascultării active este ca vorbitorul să se simtă auzit și să aibă un loc sigur pentru a se descărca, a vorbi și pentru a se aprofunda relația dintre vorbitor și ascultător.

Uneori, într-adevăr nu există nici o modalitate de a „rezolva” situația. Dar, doar prin ascultare, copilul tău știe că cel puțin unei singure persoane din lume îi pasă de el și este de partea lui.

Când ascultarea activă este cel mai bun instrument pentru părinți?

  • Când simți sentimente puternice din partea copilului tău
  • Atunci când simțiți că al tău copil are nevoie să își elibereze emoțiile; să se simtă înțeles sau să își clarifice gândurile vorbind cu o persoană care îl acceptă.
  • Când nu ești implicat personal în situație – situația nu este problema ta și poți rămâne separat și obiectiv.

Când este momentul nepotrivit pentru ascultarea activă?

  • Când al tău copil are nevoie de informații, nu de cineva să-l asculte.

De exemplu, dacă al tău copil te întreabă la ce oră trebuie să fie acasă la cină, nu îi vei răspunde: „te întrebi la ce oră trebuie să fii acasă la cină?” Mai degrabă, îi răspunzi la întrebare.

  • Când copilul tău are mai multă nevoie de reasigurare, laudă sau disciplină.

Evident, dacă al tău copil este pregătit să-l lovească pe fratele său mai mic în cap cu un camion de jucărie, nu ai spune: „Ești foarte supărat pe Sean chiar acum.” Mai degrabă, ai lua măsuri; poți asculta cât de furios este fiul tău după ce te-ai asigurat că Sean este în siguranță.

  • Când simți rezistență din partea copilul tău, nu vrea să vorbească. În astfel de momente, poți spune: „Sunt aici pentru tine. ori de câte ori dorești să vorbești”.
  • Când ai sentimente puternice legate de copil, și nu poți fi obiectiv și separat
  • Când la rândul tău ca părinte ai nevoie să te eliberezi de emoții negative și nu ai timpul și energie necesară pentru a te concentra pe copilul tău. Nu te forța. Este mai bine să recunoști că ești prea obosit să-i dai copilului tău atenție deplină decât să fii distras și el să înțeleagă din acest lucru că tu nu ești atent la nevoile sale.

De exemplu: „Am înțeles că ești furios pe fratele tău. Am avut o zi cu adevărat lungă și nu îți pot acorda atenția necesară acum. Trebuie să mă odihnesc și apoi te pot asculta în legătură cu ce s-a întâmplat. „

Această unealtă te poate ajuta să creezi o legătură foarte specială și de susținere cu al tău copil, în care amândoi veți avea un sentiment sporit de stima de sine și de apropiere.

Poți folosi și jocul EQ Game – Alfabetul Inteligenței Emoționale pentru a vă dezvolta empatia; atât tu, cât și copilul tău. Acesta este un prim pas pentru a crea ascultarea activă.

Ce este ascultarea activă și cum o putem folosi în relația cu copilul nostru? 1

Nu uita, dragă părinte, că ascultarea activă a copilului tău este unul dintre cele mai importante daruri pe care i le poți oferi.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes