Continuăm seria articolelor dedicate anilor din viața copiilor. Dacă copilul de 5 ani are un simț dezvoltat de observație, copilul de 6 ani vrea să știe cât mai multe lucruri și posedă capacitatea de a manevra noi exprimări, cu noi structuri gramaticale. Este vârsta la care apar întrebările diverse, puse în mod continuu, cu ajutorul unui limbaj cursiv.

„De ce ?” este o întrebare pusă în permanență. De cele mai multe ori, răspunsul nu mai este sesizat, întrebarea următoare fiind deja a fost rostită. Înarmați-vă cu răbdare și încercați să răspundeți fără să vă enervați.

Limbajul

Copilul de 6 ani acum poate discuta îndelung și e capabil să spună povești cu întindere mare. În aceste naraţiuni, realul și irealul sunt întrepătrunse. Poate discuta despre orori, război, moarte, dar conform unei logici personale. Asimilează noţiunile de rai și iad, bine și rău.

Este vârsta la care începe sa inventeze jocuri dramatice, cu personaje și situaţii create de el.

Penru el, Moş Crăciun este un personaj real, iar cei care afirmă contrariul sunt necredibili

 Ascultare

Copilul de 6 ani poate sta la masa cu familia sa, în special dimineaţa. Simte însă nevoia de a vorbi în timpul mesei. Se ridică foarte des de la masă, nu are stare, și se duce des la toaletă.

Scrierea

  • cunoaşte toate literele, îl interesează și literele mici și cele mari
  • e capabil de a scrie cuvinte, dar amestecă literele mari cu cele mici, fără a le deosebi
  • ştie sa scrie atât numele mic, cât și pe cel de familie
  • odată cu scrierea pe un rând, literele se măresc spre capăt
  • unii copii pot scrie cifrele pana la 20, cu cifre mari. Se întâmplă însă să inverseze cifrele numărului
  • începe să se descurce în a recunoaşte propoziţii, chiar destul de lungi
  • găseşte cuvinte ce au tangență cu povestea sau cu poza
  • îl tentează să aibă lucruri ce au legătură cu experienţa sa (cărţi, poze )
  • dacă reuşeşte să citească o carte, o reciteşte de mai multe ori
  • când citeşte, completează textul cu ce simte el că ar lipsi, inversează sensul cuvintelor, înlocuieşte cuvintele cu altele asemănătoare

Agresivitate

Acum se face trecerea de la vârsta de 5 ani, cu calmul ei specific, la cea de 6 ani, cu agresivitatea ei. Copilul de 6 ani nu are un comportament foarte bun. El vorbeşte excesiv, mestecă urât, e repezit și răstoarnă obiectele, e agitat și se mişcă cu scaunul. Loveşte obiectele cu piciorul și îi critică pe ceilalţi. În loc să mănânce, face orice altceva .

Cu toate că are comportament agitat, agresivitatea nu e totuși o caracteristică la această vârstă. La ce să vă mai așteptați de la copilul de 6 ani?

  • Loveşte cu picioarele, trânteşte uşile, proferează ameninţări verbale.
  • Foloseşte insulte verbale
  • Agresivitatea se manifestă atât pe plan fizic, cât și în plan verbal
  • Are accese de nervi, refuză să stea în camera sa, și e capabil să distrugă mobilierul.
  • Se autodefineşte ca fiind nebun
  • Bravează, se contrazice, e refractar la ce e rugat
  • Loveşte atât adulţii cât și prietenii
  • Arată cruzime față de ceilalţi, de animale, de insecte
  • Este distrugător cu obiectele din jur

Noţiunile de bine si de rău

 În privinţa acestor noţiuni, ele sunt aproape confundate cu ceea ce aprobă sau dezaprobă părinţii. Copilul de 6 ani îşi pune problema analizei comportamentului celorlalţi copii. În cazul în care el apucă să se comporte aberant, criticile celorlalţi nu îl pot opri.

Este la vârsta la care îi plac laudele. Refuză adesea să fie pedepsit, iar pedeapsa nu îi corectează comportamentul. Începe să evite pedeapsa minţind

Altruism

  • Copilul de 6 ani aduce obiecte la scoală și le împarte cu ceilalţi.
  • Duce acasă lucruri făcute în scoală.
  • Ii place sa ofere cadouri profesorilor.
  • Aduna multe lucruri, dar e neglijent cu ele.

Conştienta

  • percepe ciclul anotimpurilor, legat de activităţile caracteristice lor
  • se lărgeşte percepţia mediului înconjurător, e percepută casa proprie în relaţie cu cartierul și cu restul lumii
  • începe să aibă temeri emoţionale, e îngrijorat că mama sa ar putea muri
  • moartea devine o idee prezentă, un rezultat al violenței și agresiunii

Ne vedem în articolul următor, unde o să povestim mai pe larg despre al șaptelea an de viață al copilului.

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes

Ultimele produse