Cum să nu răbufnești când ești părinte și ai o zi grea?

Secretul pentru a nu răbufni și a nu mai striga la copiii noștri atunci când avem o zi grea este compasiunea.

Compasiunea pentru copilul tău. Dar pentru a putea să i-o oferi lui, e nevoie să începi să ți-o oferi ție.

Nu poți fi generos din punct de vedere emoțional atunci când ești stresat. Atunci când tu la rândul tău ai lipsuri emoționale, atunci când tu ca părinte simți că nu ești destul de bun nu poți vorbi pe un ton calm.

Atunci când te vei elibera puțin de stres, veți gândi mai coerent și vei putea să i te adresezi copilului într-un mod mai relaxat pentru a putea înțelege ce se întâmplă. Fără să mai strigi.

Atunci când observi că devi irascbili, nu te judeca, nu te simți vinovat/ă. Gândește-te că face parte din latura noastră umană.

Toți avem zile grele

Gândește-te la irascibilitatea ta ca la o lumină roșie intermitentă pe tabloul de bord al mașinii. Atunci când o observi, acționează în felul următor:

Privește-ți emoțiile negative ca pe un semnal că trebuie să iei atitudine. Vezi ce ai putea face pentru a reveni din nou la o stare de bine, astfel încât să poți vorbi cu compasiune cu al tău copil.

Irascibilitatea pe care o simți este un mesaj că este timpul să faci ceva cu tine. Dacă nu vei lua atitudine imediat, probabil că vei ajunge să răbufnești din nou și să strigi la copilul tău.

Așadar în acele zile grele, de îndată ce observați că te simțiți irascibil/ă:

1. Oprește-te! Respiră adânc!

Amintește-ți că nimic din ce ai de făcu nu este mai urgent decât să te liniștești tu în acel moment.

Respirațiile adânci te aduc în momentul prezent. Așa că nu vei fi deturnat de emoțiile tale profunde atunci când ești concetrat/ă pe respirație.

Procedând în maniera asta vei avea opțiunea de a alege cum să reacționezi.

2. Rezistă tendinței de a-ți vărsa furia pe copilul tău

Vei simți o nevoie urgentă de a reacționa. Acest lucru nu înseamnă decât că ești într-o stare de stres, acea stare de “luptă sau fugi”. E semnalul care îți indică faptul că e nevoie să-ți acorzi timp pentru a te liniști.

Dacă există vreu pericol pentru copilul tău în acel moment, stabilește orice limită de care ai nevoie, cât mai repede, dar cu calm. Rezistă nevoii de a disciplina.

Orice lecție pe care simți că trebuie să i-o ții copilului tău în acel moment, va fi mai bine învățată mai târziu, când vei fi calm/ă.

Copiii nu pot învăța atunci când sunt supărați

Iar dacă tu ești supărat/ă, și ei vor fi supărați. Cea mai importantă lecție pe care o poate învăța copilul tău în astfel de momente este gestionarea emoțiilor, de care tu dai dovadă.

De fiecare dată când tolerezi sentimentele supărătoare, acceptându-le fără să le lași să dețină controlul asupra ta, ajuți ca aceste emoții să se declanșeze mai rar. Acest lucru creează mai puțină dramă și mai multă dragoste.

3. Oferă-ți compasiunea și timpul de care ai nevoie

Tindem să credem că trebuie să așteptăm ca cineva din afara noastră să aibă grijă de noi, să ne dea dragostea de care avem nevoie.

Dar educarea copiilor noștri necesită să învățăm să ne educăm pe noi mai întâi. Părintele iubitor de care tu și copiii tăi au nevoie în acele momente dificile este în interiorul tău.

A fi adult înseamnă să ne asumăm responsabilitatea de a ne îngriji pe noi înșine. Astfel putem acționa ca adulți atunci când ai noștri copiii acționează în mod copilăros.

Întrebă-te: Ce ai putea face pentru a te întoarce la o stare de iubire și bunăstare?

Apoi, fă-o. Dacă ai nevoie de o schimbare mare, mai mult somn sau sport, fă-ți un plan pentru a le îndeplini și cere ajutor dacă simți că nu reușești singur/ă.

Ce faci dacă ești irascibil/ă zilnic?

Dacă încă te simți indispus/ă și irascibilă încă? Îmbrățișează-ți copilul și spune-i: “Îmi pare foarte rău, dar încă sunt indispus/ă azi. Voi încerca să fiu blând/ă cu mine, așa că nu voi fi irascibil/ă cu tine, dar am nevoie să mă pun la somn devreme în această seara … Poți încerca să fii și tu mai amabil/ă?

Îmi doresc în această seară să dorm mai devreme, ca mâine să nu mai fiu așa irascibilă ca și azi. Poți să mă ajuți cu acest lucru, putem să ne culcăm devreme, fără să negociem?

În acest fel copiii învață cum:

  • să se descurce
  • să empatizeze
  • să ceară ceea ce au nevoie într-un mod respectuos

Copiii simt

Atunci când suntem deconectați, stresați și irascibili, îmbrățișarea noastră îi va liniști  pe copii. Ei vor înțelege că aceste emoții nu le avem din cauza lor. Așadar nu se vor simți vinovați pentru stările noastre.

Desigur, ei vor uita, și vor încerca să treacă limitele, dar o vor face mai puțin decât de obicei. Atunci când tu îți asumi responsabilitatea pentru propria ta irascibilitate, copiii nu se vor simți ca fiind răi doar pentru că se comportă ca niște copii.

De fiecare dată când începi să ridici vocea, oprește-te, respiră adânc și să spune: “Îmi pare atât de rău … e irascibilitatea mea care a strigat acum.

Să încercăm să facem ceva ca ea să plece. Te rog să ma ajuți, am nevoie să fii mai liniștit acum … ca eu să mă pot linițti. Poți să ieși afară din cameră te rog, pentru a te juca acest joc? Mulțumesc!

Dacă te simți irascibil/ă în fiecare zi, este un semn că trebuie să schimbi ceva în viața ta.

Află care este acel lucru care te face să-ți pierzi răbdarea și să devii irascibil/ă. Poate ai prea puțin timp pentru tine, poate faci același lucru zilnic și te-ai săturat, poate te simți sufocat/ă în propria viață, poate ai atâtea probleme fără rezolvare încât simți că nu se mai termină niciodată, etc.

Răspunsul îl ai doar tu. Observă-te și vezi ce poți face în acest sens.

Te încurajez să începi de azi schimbarea. Dacă simți că nu poși face acest lucru singur/ă, cere sprijinul necesar pentru a face acest lucru cuiva apropiat ție.

Meriți să te simți bine. Și copiii tăi merită ce ai mai bun, nu ce a mai rămas din tine.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes