Comparativ cu copilul de 7 ani, vârsta de 8 ani începe să semene puțin câte puțin cu cea a unui adolescent. La copilul de 8 ani, școala și relațiile pe care le are cu colegii sunt foarte importante. Dorește să fie un prieten bun și să facă cât mai multe fapte bune. Cu toate că ține cont de părerile părinților, este din ce în ce mai mult influențat și de către prietenii lui.
La 8 ani, comportamentul este marcat de o energie debordantă. Este vârsta la care apar istorii în care copilul se laudă, dar în cazurile pe care le percepe ca fiind importante, respectă adevărul.
Ascultarea
Aceasta este vârsta la care se face trecerea de la percepţia copilăreasca asupra cunoştinţelor, la structurarea pe noţiuni fundamentale și la raţionamentul logic. Morala are rol principal în simţirea copilului de 8 ani.
Accentul începe sa se lase pe memorie si e de dorit să nu fie forţată, pentru a nu impieta asupra dezvoltării intelectuale.
Mişcarea
- desenează cu mişcări libere
- copilul de 8 ani se mişcă cu uşurinţă și mai armonios
- îi place sa danseze, dar ritmul îi interesează doar dacă natural
Coordonarea
- coordonarea dintre mână și ochi este la un nivel crescut
- apare o relaxare în mânuirea uneltelor de desen
- înţelege să accepte constrângerile temporale, dar nu poate lucra contra cronometru
- încă sunt mari diferenţe între intenţie și rezultatul acţiunii
- scrisul este acum corect, alinierea și înclinarea caracterelor are un grad destul de ridicat de constanță
- reuşeşte să aplice perspectiva în desen
Vorbitul
- Vorbește corect gramatical în majoritatea timpului;
- Numără consecutiv, dar și din 2 în 2 sau din 5 în 5, din 10 în 10, fără a mai face greșeli;
- Citește povești și cărți din ce în ce mai complexe;
- Urmează instrucțiuni complexe fără indicații simplimentare;
- Memorează poezii și roluri minore.
Comportamentul
Pentru copilul de 8 ani nu exista un tipar bine definit. În afara casei se străduieşte mai mult să arate că e bine crescut. Teoretic, ştie ce înseamnă comportament frumos, dar nu e capabil să aplice prea des regulile. Îi întrerupe pe alţii când vorbesc și se amestecă în conversaţiile adulţilor in timpul mesei.
Curiozitatea
- relaţiile cu mediul sunt caracterizate mai mult de curiozitate decât de agresivitate.
- reacţia agresivă e înlocuita treptat de tristeţe și sentimente rănite
- manifestarea agresiunii, atunci când apare, se face mai mult prin intermediul exprimării. Se ceartă și jigneşte.
Acceptarea vinei
Deşi mai are tendinţa de a nega vina proprie, copilul de 8 ani scade totuşi tendinţa de a-i învinovăţi pe ceilalţi. Percepe răspunderea proprie și doreşte să-și ceara scuze. Poate înţelege consecinţele acţiunii sale. De la 8 ani, are format sentimentul vinii în cazul în care a greşit și promite să nu se mai întâmple.
Noţiunile de bine si de rău
Copilul de 8 ani face diferenţiere între bine și rău. El conştientizează latura morala a acţiunilor sale, iar deciziile le ia acum și în funcţie de acest parametru, nu numai ca urmare a ordinelor primite de la părinţi.
La această vârstă primează noţiunile de „corect” sau „greşit„ înaintea noţiunilor „bine„ și „rău„. Dorinţa de a fi cum trebuie este puternica, iar sentimentul de vină in cazul contrar este prezent adesea.
Spirit-materie
Percepţia copilului trece dincolo de ritualurile concrete legate de înmormântare și ajunge să-și pună problema a ceea ce se întâmpla după moarte. Copilul de 8 ani începe să înţeleagă că sufletul și nu corpul, se duce în Rai.
Așadar, această vârstă este începutul tendinței copilului de a se desprinde de familie și de a avea preocupari în afara acesteia. Este momentul în care trebuie să-l încurajezi să fie mai independent și ca să exploreze pe cont propriu lucruri noi.
Ne vedem în articolul următor, unde vom vorbi despre caracteristicile copiilor de 9 ani.