9 modalități pentru a respecta ritmul de învățare al copilului tău

Poate și ție îți sună cunoscut – fiecare zi pare o cursă: să fii la timp la creșă sau la școală, apoi la muncă, după program, repede, să duci copilul la o activitate sau chiar la mai multe, să faci cumpărături, pentru a ajunge, într-un târziu, extenuat, acasă.

Și-n această cursa interminabilă sunt implicați și copiii: ei trebuie să țină pasul cu ritmul frenetic al părinților, să învețe din ce în ce mai mult, într-un spirit competitiv, uneori, fără sens. 

Din fericire însă, tot mai multe voci avizate ne vorbesc astăzi despre importanța educației lente – cea care caută să găsească ritmul de învățare și de dezvoltare al fiecărui copil. Nu penalizează încetinirea sau viteza, deoarece nu vizează în mod special standardizarea. Fiecare om are nevoie de propriul timp pentru a învăța și pentru a experimenta.

În acest sens, în cartea sa „Laudă educației lente”, Joan Domenech Francesch ne sugerează câteva idei pentru a nu încerca întotdeauna să facem mai mult sau „să alergăm” mai repede în viața noastră de familie.

9 modalități pentru a respecta ritmul de învățare al copilului tău

1. Respectarea valorilor personale

Joan Domenech Francesch ne invită să ne întrebăm ce este important: ce vrem cu adevărat pentru copiii noștri? Să nu uităm că decizia de a studia (unde, când, cum) trebuie să le aparțină copiilor pentru a descoperi astfel plăcerea de a învăța.

2. Implicarea

Punerea în aplicare a unui proces democratic face posibilă implicarea tuturor actorilor, indiferent de vârsta lor, în construcția unui proiect comun. Astfel, adulții și copiii vor fi pe picior de egalitate în ceea ce privește drepturile și demnitatea.

3. Stabilirea priorităților în funcție de nevoile familiei tale

A stabili prioritățile presupune a te gândi cum poți folosi timpul în favoarea ta, a regândi rutinele și obligațiile inutile.

4. Învață cum să „pierzi” timpul în activități libere, improvizate, nu organizate sau structurate

Pentru Joan Domenech Francesch, în educație, „mai devreme” nu este întotdeauna sinonim cu „mai bine”.  În plus, timpul liber are beneficii uriașe:

– oferă copilului autonomie;

– cultivă plăcerea de a trăi;

-ajută la cunoașterea de sine și a celorlalți prin joc,

– dezvoltă creativitatea;

-contribuie la achiziționarea și consolidarea anumitor învățături fundamentale;

-oferă spațiul necesar pentru a discerne.

Sau, cum afirmă Joan Domenech Francesch, „oferindu-le acest timp, dăm copiilor înapoi însăși copilăria.”

5. Lasă suficient timp copilului tău pentru a-și dezlănțui creativitatea

Educația necesită momente fără timp. Un exemplu: citirea pentru simpla plăcere de a citi, nu pentru a completa un formular sau pentru a rezuma. Timpul nu trebuie întotdeauna să fie organizat, profitabil, util sau educațional. Orele vizibil „neproductive” sunt esențiale pentru a crea sens în viață.

6. Cultivă răbdarea, perseverența și concentrarea

Efectuarea unei activități la un moment dat ajută la cultivarea concentrării. Când disciplinele sunt specializate și închise, mintea își pierde capacitatea naturală de a pune în context cunoștințele și faptele. Educația ar trebui să încurajeze aptitudinea naturală a minții de a pune și de a rezolva probleme esențiale, de a stimula utilizarea deplină a inteligenței intuitive.

7. A fi pe deplin uman

Pentru Joan Domenech Francesch, este important ca adulții să arate exemplul unei vieți bogate și nuanțate, cu urcușurile și coborâșurile sale (melancolie, bucurie, tristețe, dragoste, umor, tot ceea ce presupune experiența umană).

8. Trăiește momentul

Educația lentă nu este un moft: provine din convingerea că este calea spre învățarea de succes, profundă, durabilă și accesibilă pentru cei mai mulți dintre noi. Înseamnă să nu fii obsedat de programele școlare sau de abilitățile de învățare, să nu compari copiii între ei, să le dai copiilor și adolescenților timp pentru greșeli și gândire.

9. Regândirea timpului în relațiile dintre copii și adulți

A acorda timp copilului tău implică a reanaliza relația pe care o aveți. Poți nota momentele pe care le dedici implicării directe în viața copilului și te poți întreba: este suficientă implicarea mea, atât cantitativ, cât și calitativ? Încerc să „educ” sau pur și simplu să schimb idei? Învăț de la copilul meu, încerc să îl descopăr prin simpla plăcere de a fi în preajma lui?

Concluzie

Calitatea relațiilor umane depășește cu mult suma activităților pe care le organizăm cu copiii noștri. Calitatea se referă și la educația emoțională. Într-un cadru democratic, inteligența are sens numai dacă este pusă în slujba umanității”, după cum afirmă Joan Domenech Francesch.

Cu alte cuvinte, a gândi în termeni de educație lentă înseamnă a medita la calitatea vieții tale și a copilului tău. De multe ori, societatea ne impune un stil de viață pe repede înainte mai degrabă decât să ne învețe a trăi frumos; însă, depinde de fiecare dintre noi să conștientizeze ce contează cu adevărat pentru a ne readapta viața.

Mai multe informații despre cum îți poți susține copilul în procesul învățării găsești și aici

Tu respecți ritmul învățării copilului tău?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes