5 obiceiuri proaste care afectează somnul copilului tău

5 obiceiuri proaste care afectează somnul copilului tău

Somnul este vital pentru copii. În absenţa somnului sănătos, odihnitor şi neîntrerupt, copilul devine tot mai irascibil, iar comunicarea devine tot mai dificil de gestionat. La fel şi emoţiile sau stările imprevizibile.

Specialiştii în studiul somnului susţin faptul că, iată, stresul rămâne principalul factor care perturbă somnul sănătos al copiilor. Activităţile din timpul zilei, presiunea pe care o simte copilul, anumite tensiuni pe care le acumulează, toate definesc stresul la copii.

Da, şi copiii sunt stresaţi, oricât de mici ar fi.

5 obiceiuri proaste care afectează somnul copilului tău

Majoritatea părinţilor nu îşi explică de ce copilul doarme cu întreruperi, se trezeşte obosit, adoarme greu sau nu beneficiază de necesarul de ore de odihnă indicate copiilor. (8-10 ore).

Însă foarte puţini ştiu că, pe timpul zilei, copilul poate a acumulat un bagaj destul de greu de factori de stres, care încep să îşi spună cuvântul în momentul în care cel mic merge la culcare. Câtă vreme înţelegem care sunt obiceiurile proaste care interferează cu somnul odihnitor, avem control deplin asupra gestionării acestora şi reinstaurării somnului sănătos.

Iată cele 5 obiceiuri proaste care afectează somnul copilului tău

1. Suprasolicitarea

cum ajutam copiii stresati

Copilul nu poate gestiona multitasking-ul. Nu numai că nu este deloc un obicei sănătos, dar pentru copil este un adevărat factor de stres. Când trece de la masă la teme, apoi la cursurile extraşcolare, apoi din nou la teme, pentru a termina exerciţiile suplimentare, creierul copilului este în permanentă alertă, iar când vine ora de somn… acesta nu se mai poate relaxa.

Rezultatul? Copilul fie nu poate dormi, fie adoarme greu, fie doarme cu întreruperi sau agitat, fie se trezeşte obosit. Şi acesta conduce la oboseală cronică, iar treptat la un randament scăzut la grădiniţă sau şcoală, la deficitul de atenţie şi concentrare redusă.

O mai bună organizare a sarcinilor poate ajuta copilul să se relaxeze, creierului să proceseze informaţia fără stres, iar somnul sănătos să se reinstaureze.

2. Utilizarea tehnologiei înainte de culcare

Acele 5 minute de joacă pe telefon, desenele animate înainte de somn sau butonarea pentru a se distra puţin sunt doar câteva dintre obiceiurile pe care, în mod surprinzător, chiar părinţii le instaurează în rutina de dinaintea somnului la copii.

De ce? Pentru că ei cred că vor calma copiii, vor evita o criză înainte de culcare şi vor reinstaura liniştea. Însă această linişte este doar liniştea dinaintea furtunii. Pentru că somnul va deveni un calvar, copilul va deveni agitat, va dormi mai prost, mai puţin, mai neodihnitor, iar dimineaţa va începe să se facă simţit efectul acestor obiceiuri: trezirea dificilă, lipsa poftei de mâncare, randamentul scăzut, stările de nervozitate şi acea mârâială pe care o cunoaştem cu toţii.

Specialiştii susţin că ecranele diminuează considerabil nivelul de melatonină – responsabil cu somnul odihnitor, iar creierul percepe momentul dinaintea somnului ca pe un fresh-start  pentru o nouă zi plină de activităţi.

Contactul cu tehnologia ar trebui să fie înlocuit de contactul cu cărţile, cititul poveştilor, exerciţiile de meditaţie pentru copii, un ceai cald sau câteva minute petrecute în familie, în armonie.

3. Patul este folosit pentru o mulţime de alte activităţi

5 obiceiuri proaste care afectează somnul copilului tău

Copilul trebuie să ia contact cu patul – doar pentru somn! Jucăriile nu au loc în pat, temele nu vor fi făcute în pat, nici nu vom mânca în pat. De ce? Pentru simplul fapt că, în astfel de situaţii, creierul va înţelege că, atunci când copilul se aşază în pat, acesta se pregăteşte pentru alte activităţi, nicidecum pentru somn. Confuzia va deveni şi mai mare atunci când toate aceste activităţi vor avea loc în pat, la timp scurt una după cealaltă.

Recomandarea specialiştilor în studiul somnului este ca patul să fie folosit exclusiv pentru somn, iar programul de somn să fie cât mai organizat, sub forma unei rutine sănătoase: orele de somn să fie aproximativ aceleaşi în fiecare seară, iar somnul de după amiază să nu aibă ore apropiate de cel de seară.

O rutină sănătoasă pentru copil urmează cursul: joacă, teme, somnul de după amiază, diverse activităţi reacreative și somnul de noapte.

4. Sportul

Sportul este sănătos, fără îndoială. Însă niciodată înainte de somn.

Pentru că exerciţiile fizice cresc temperatura corpului, ceea ce scade nivelul de cortizol – rezultând întârzierea orei de somn, din cauza faptului că, fiind plin de energie, copilul adoarme greu, iar instalarea stării de somnolenţă care se produce spre dimineaţă, face ca trezirea să fie şi mai dificilă.mancare sanatoasa pentru copii

Pentru copii, sportul este indicat dimineaţa, la trezire sau după amiază, până în ora 16:00.

5. Alimentaţia

Cu cel puţin două ore înainte de somn copilul nu ar trebui să mănânce alimente grele sau să consume energizante: patiseria, carnea, sucurile acidulate şi dulciurile ar trebui lăsate pentru micul dejun, iar masa de seară ar trebui să fie uşoară, bazată pe legume, lactate şi cantităţi mai mici de mâncare.

Stomacul prea plin poate fi responsabil pentru insomnie, somnul agitat şi întrerupt.

Câte ore trebuie să doarmă un copil?

Până la vârsta de 1 an, copilul trebuie să doarmă circa 15 ore. Între 1 şi 3 ani, copilul tău ar trebui să beneficieze de măcar 12 ore de somn, între 3 şi 6 ani somnul ar trebui să cuprindă 11 ore, iar copilul peste 7 ani ar fi ideal să doarmă 10-11 ore.

Spre înserate, cu ceva timp înainte de culcare, dacă vrei să îți știi copilul liniștit în casă, jucându-se fără să implice prea mult sport, noi vă recomandăm Orășelul Stinghiuță. Pentru că acest joc îl relaxează și, unul dintre cele mai importante lucruri, îi dezvoltă imaginația și devine din ce în ce mai creativ.

Ce ar mai trebui să ştii

Exerciţiile de respiraţie, meditaţie şi yoga pentru copii îl pot ajuta pe copilul tău să se relaxeze, să descarce energiile acumulate pe parcursul zilei, să intre în starea de linişte, să îşi inducă somnul într-un mod sănătos, natural şi echilibrat, deci, la final, să se bucure de un somn bun şi să se trezească odihnit.

Întreaga zi este o pregătire pentru somnul odihnitor din timpul nopţii.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes