Legătura dintre comportamentul nepotrivit al copilului și satisfacerea nevoilor fundamentale

Ca părinți, în loc să încercăm cu orice preț să distrugem „înclinațiile proaste” ale copiilor noștri, să eliminăm „comportamentele rele”, este recomandabil să încercăm să descoperim cauzele profunde care duc la aceste comportamente. Eliminarea cauzei comportamentului necorespunzător înseamnă deseori eliminarea acestui comportament.

Ca regulă generală, cauza unui comportament care ne deranjează (furie, capriciu, certuri între frate și soră etc.) este pur și simplu o nevoie nesatisfăcută.

Copiii sunt asemenea nouă: sunt nemulțumiți când una dintre nevoile lor de bază nu este satisfăcută și le este greu să facă față acestei frustrări. A învăța să ne ascultăm copiii, a încerca să le cunoaștem nevoile de bază ne va ajuta să rezolvăm multe dintre situațiile nedorite. A satisface copilului nevoile de bază determină ulterior un comportament potrivit al acestuia.

Este simplu – un copil ale cărui nevoi nu sunt satisfăcute va căuta să le satisfacă prin alte mijloace … adesea printr-un comportament inadecvat (plâns, furie, țipat etc.), în timp ce invers, un copil ale cărui nevoi sunt satisfăcute se va simți bine în interior și va coopera mult mai ușor.

În calitate de părinți, transmitem inconștient propriile nevoi nesatisfăcute copiilor noștri.

Cum spune Isabelle Filliozat, psihoterapet francez, dacă rezervorul de dragoste al părintelui este rareori plin, copilul va avea, de asemenea, dificultăți în a-și umple propriul rezervor în mod corespunzător. Conștientizarea propriilor răni, a propriilor neajunsuri și încercarea de a le vindeca este o condiție esențială în vederea obținerii rezultatelor dorite în educația copiilor noștri.

 Însă a satisface nevoile copilului nu înseamnă „a fi la dispoziția lui”. Este important pentru copilul tău să știe că și tu ai nevoi. El este capabil să le înțeleagă și va învăța treptat să le respecte. Când ai nevoie de liniște, îi poți explica perfect micuțului tău că vrei să te odihnești 15 minute înainte de a te alătura lui pentru a face diverse activități împreună.

 De asemenea, este important să nu confundăm nevoia cu dorința! A căuta să răspundem nevoilor copilului nu înseamnă „a ceda tuturor dorințelor lui”. Dorințele sunt mijloace de a răspunde nevoilor … iar copiii noștri au o imaginație bogată, au dorințe la fel de multiple pe cât de fanteziste! Prin urmare, este important să căutăm „nevoia nesatisfăcută” din spatele dorinței, pentru a oferi copilului alternative „rezonabile” în satisfacerea nevoilor.

În acest sens, vom enumera mai jos cele 16 nevoi de bază ale copilului identificate de specialiști:

  • Nevoia de securitate. Prin interdicții, limite, reguli, îi oferim copilului sentimentul de siguranță, dar și bazele unei bune socializării.
  • Nevoia de stabilitate: ore fixe, rutină, o atmosferă senină acasă și răspunsuri consistente.
  • Nevoia de hrană. Mâncarea joacă un rol esențial în stabilirea relațiilor emoționale, mai ales în primele luni de alăptare. Mai târziu, când copilul simte nevoia să mănânce cu mâinile, este important să-l lăsăm să facă acest lucru, deoarece astfel răspunde unei nevoi de explorare ce îi permite să-și dezvolte simțul tactil.
  • Nevoia de a dormi și mai ales nevoia de a-i respecta ritmul de somn. Atunci când acest ritm este perturbat se provoacă un dezechilibru nervos cu tulburări inevitabile de comportament și chiar tulburări de creștere. A dormi bine îi permite unui copil să crească bine!

Întrucât nevoile de somn variază, iată câteva repere:

 o Nou-născut: 20 de ore

 o De la 1 la 3 ani: 15 ore (12 ore pe noapte + 3 ore ziua)

 o De la 3 la 6 ani: 12 ore (10 ore pe noapte + 2 ore ziua)

 o Aproximativ 10 ani: 10 ore

 o Adolescent: 8 sau 9 ore

 o Adult: 7-8 ore

  • Nevoia de a fi curat. Practicile de igienă personală (schimbatul scutecului, băița, spălatul pe dinți etc.) asigură o bună sănătate, confort și relaxare corporală copilui.
  • Nevoia de a comunica, de la naștere sau chiar înainte de naștere.
  • Nevoia de a-i fi respectat propriul ritm de dezvoltare. Așteptările noastre trebuie să fie realiste, în funcție de stadiul său de dezvoltare psihomotorie, emoțională și socială.
  • Nevoia de a învăța și de a se juca (de a învăța jucându-se). Rolul nostru ca părinți este să construim mai mult pe dorința copilului de a învăța, oferindu-i un mediu favorabil: un spațiu, mobilier, echipamente (jocuri, jucării etc.) adaptate nevoilor sale actuale și abilităților sale, mai degrabă decât să încercăm să-l dirijăm în învățarea sa prin impunerea unei anumite activități.
  • Nevoia de a explora, de a descoperi, de a experimenta, de a observa.
  • Nevoia de plăcere:  copilul trebuie să „dorească să facă”, să acționeze, să învețe.
  • Nevoia de a ieși. Ieșirile, plimbările pe jos, cu bicicleta, cu trotineta etc. sunt benefice pentru copil. O astfel de ieșire îi asigură aerul și soarele de care are nevoie pentru o sănătate bună și, mai presus de toate, îi oferă posibilitatea de a experimenta o lume diferite: alte locuri, alte persoane, alți copii etc.
  • Nevoia de a fi iubit, necondiționat, pentru ceea ce este.
  • Nevoia de atenție: copilul trebuie să știe că îl ascultăm și că este important pentru noi.
  • Nevoia de a fi apreciat pentru calitățile sale.
  • Nevoia de a fi respectat: pentru natura sa, pentru personalitatea sa, pentru gusturile sale, pentru dorința sa de a face sau de a nu face, pentru capacitățile sale etc.
  • Nevoia de sprijin și încurajare.

 În concluzie, putem afirma că toate aceste nevoi pot fi satisfăcute cu ușurință în momentul în care am decis să acordăm mai multă importanță relației cu copiii noștri, ascultării și înțelegerii nevoilor pe care le au, mai degrabă decât satisfacerii imediate a dorințelor. A înțelege care le sunt nevoile înseamnă a identifica și a rezolva cauza unor probleme. A învăța să citim anumite semne în comportamentul sau limbajul copiilor noștri reprezintă un pas decisiv în conturarea personalității lor.

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes