15 Idei care susțin că sportul te face mai fericit și mai inteligent

Deși poate ești tentat să crezi că oamenii sunt fericiți pentru că au reușite, pentru că își ating obiectivele, cercetătorii susțin că lucrurile stau, de fapt, invers: reușitele sunt consecința unei stări de fericire cronică.

Vestea bună e că îți poți activa singur această stare de fericire. La fel cum îți poți activa creierul să lucreze mai bine în favoarea ta. Decât să stai pe scaunul din dreapta și să aștepți ca mașina să se conducă de una singură, preia volanul și condu unde vrei tu!

Astăzi îți voi vorbi despre probabil cel mai eficient și accesibil mod prin care poți fi mai fericit și prin care poți avea o minte mai ageră și îți voi spune cum funcționează. Din ce în ce mai multă lume îl folosește, se bucură de beneficiile lui pe toate planurile și îl recomandă: sportul.

Sportul nu îți îmbunătățește doar aspectul fizic și parametrii corporali, astfel încât să fii sănătos și puternic. Schimbările au loc și la nivelul creierului. Iată care sunt acestea și cum te influențează:

Cum te face sportul fericit?

Atunci când faci sport, creierul tău produce 3 dintre așa-numiții “hormoni ai fericirii”: dopamina, endorfinele și serotonina.

1. Dopamina aduce bucurie și entuziasm15 Idei care susțin că sportul te face mai fericit și mai inteligent 7

Dopaminei i se datorează starea de bucurie și entuziasm din timpul practicării unui sport, dar și faptul că poți duce un antrenament greu la bun sfârșit, chiar dacă pe parcurs simți suprasolicitare.

Dopamina se produce atunci când ești pe drumul de a-ți atinge un scop, te mobilizează, îți dă încredere, energie și putere de concentrare, te face să fii exuberantă.

Dacă nu ai secreta acest hormon, te-ai îndoi mereu de capacitățile tale, ai avea tendința să amâni orice nu e absolut vital pentru supraviețuire și nu ai fi capabilă de entuziasm. O perspectivă sumbră, nu-i așa?

2. Endorfinele – Un analgezic natural

Corpul secretă endorfine atunci când simte durere, tensiune, disconfort fizic, ca într-o reacție de autoapărare. Le poți vedea ca pe un analgezic natural sau o morfină produsă în propriul tău laborator interior.

Așadar, efortul fizic este unul din stimulii care determină producerea endorfinelor. Datorită lor simți plăcere după ce corpul a fost pus în disconfort. Și, bineînțeles, vei dori să repeți ceea ce ți-a provocat plăcere.

3. Serotonina – Stare de spirit pozitivă

15 Idei care susțin că sportul te face mai fericit și mai inteligent 8

Datorită producerii de serotonină, ai o stare de spirit și o gândire pozitive, un apetit controlat, un somn mai bun și ești mai echilibrat din punct de vedere emoțional.

Efectul serotoninei îl simți după antrenament, când nivelul dopaminei începe să scadă, dar te simți mulțumită și ai o dispoziție excelentă datorită activității pe care tocmai ai încheiat-o.

Dacă nu ai secreta serotonină, probabil ai fi mereu într-o stare depresivă.

4. Adio cortizol!

Cortizolul e hormonul stresului, care, secretat în exces, ajunge să tulbure toate procesele din organism. Organele interne, pielea, creierul, oasele, libidoul, apetitul, starea de spirit, sistemul imunitar, somnul pot avea de suferit.

Din fericire, sportul vine ca un antidot la producerea excesivă a cortizolului.

Condiția e să fii cât mai prezent, să te concentrezi pe antrenament și să-ți lași la intrarea în sala de antrenament gândurile și problemele care te macină.

Cum te face sportul te face mai inteligent

Sportul asigură vitalitatea creierului și îți antrenează funcțiile executive ale acestuia, astfel încât să fie întârziat sau chiar exclus orice declin cognitiv.

Funcțiile executive ale creierului sunt ca un sistem de control al “traficului” din viața ta: relații, profesie, relaxare, învățare, efort fizic , rezolvarea problemelor. Aceste funcții sunt responsabile de alegerile tale, deci trebuie să se asigure că aceste alegeri sunt sigure și sănătoase. În plus, îți modelează comportamentul și te ajută să te dezvolți.

Copilul tău se naște cu potențialul de a și le dezvolta (și aici poți să îl ajuți), iar adultul are mereu ocazia de a și le optimiza.

Funcțiile executive ale creierului sunt: atenția, procesarea vizuală și auditivă, înțelegerea, memoria, logica și argumentarea, planificarea, viteza de procesare.  Aceste funcții sunt dependente una de alta și foarte importante pentru sănătatea ta mentală.

Abilitățile fizice sunt interconectate cu cele cognitive. Altfel spus, pe măsură ce evoluezi în activitatea fizică pe care o desfășori, fii sigură că îți antrenezi și creierul în același timp.

Prin sport, îți dezvolți viteza de reacție, atenția selectivă, abilitatea de a disocia obiecte sau zgomote ca să te poți concentra pe ce e important, strategizarea, felul în care îți organizezi timpul, spațiul, activitățile, propriocepția, felul în care te angajezi în dinamica de grup, abilitatea de auto-reglare comportamentală, auto-monitorizarea, auto-evaluarea etc.

11 lucruri pe care studiile despre sport le au în comun

15 Idei care susțin că sportul te face mai fericit și mai inteligent 9

Așadar, sportul nu e (numai) despre a arăta bine. Sportul, o dată introdus în viața ta și menținut, te determină să evoluezi din toate punctele de vedere.

Ca să observi mai bine beneficiile sportului, iată 11 lucruri pe care toate studiile despre sport le au în comun și care nu au nicio legătură cu aspectul fizic.

Așadar, persoanele care practică sport regulat, spre deosebire de cele care nu practică niciun sport, au:

  1. Mai puține emoții și gânduri negative
  2. Nivel crescut al încrederii și stimei de sine
  3. O percepție mai pozitivă asupra propriei stări de sănătate
  4. Stare de anxietate, depresie, inhibiții, stres mult reduse
  5. Antrenament în a face față provocărilor și obstacolelor
  6. Dispoziție generală mai bună și multă poftă de viață
  7. O gestiune mai bună a eșecurilor
  8. Mai multă implicare și ambiție în atingerea scopurilor
  9. Adoptat un mindset care să le permită funcționarea optimă într-o echipă și sunt mai sociabili
  10. Deschidere către nou și flexibilitate mentală mai mari
  11. Un somn profund mai bun

Concluzie

Nu cred că e cineva care ar fi deranjat să aibă mai multă productivitate, sănătate, succes și dispoziție bună. Dacă nu practici încă vreo activitate sportivă, începe acum, ai atâtea variante la dispoziție, sigur există măcar una care să ți se potrivească.

Cât despre micuțul tău, găsești aici câteva opțiuni pe care le-ar putea încerca.

Nu uita că sportul are puterea de a te transforma în cea mai bună variantă a ta.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes