Majoritatea copiilor sunt foarte fericiţi să se implice într-o activitate creativă, însă îi întâlnim adesea şi pe aceia care se blochează în faţa unei foi de hârtie şi încep să plângă.
De ce? O să-ţi explic imediat.
Creierul și creativitatea
Creierul este împărțit în două emisfere – emisfera stângă şi emisfera dreaptă. Emisfera dreaptă a creierului controlează partea stângă a corpului, iar emisfera stânga este dominantă peste partea dreaptă a corpului.
Emisfera dreaptă a creierului este responsabilă cu aptitudinile creative, sociale, vizuale și de intuiție, în timp ce emisfera stângă lucrează cu matematica și gândurile raționale.
Cu toţii ne naştem creativi şi suntem, fără excepţie, fiinţe creatoare şi creative. Însă genialitatea nu se poate exprima decât dacă îi oferim condiţiile optime. Prin natura noastră, la vârsta adultă începem să ne reprimăm lucruri, să ne concentrăm pe aspectele mai pragmatice şi să neglijăm latura creativă.
Cine are nevoie de creativitate… când nu sunt bani? Când viaţa e grea? Când şi când…
Dar tocmai aceste întrebări ar trebui să ne determine să lucrăm cu creativitatea şi să ne antrenăm permanent emisfera dreaptă a creierului, pentru a beneficia de efectele creativităţii în viaţa noastră.
3 funcţii prin care dezvolţi creativitatea
Pentru a înțelege care parte a creierului este dominantă la un copil, adulții pot testa cum răspunde copilul la diferite situații. Copiii a căror dominantă este emisfera dreaptă se bucură de activităţi artistice şi sunt preocupaţi de citit, scris şi cercetare. Îi vom observa permanent angrenaţi în activităţi creative şi spontani.
Pentru ca emisfera stângă a creierului rămâne dominantă oricum, potrivit Revistei americane de Neuropsihiatrie, părinţii ar trebui să se ocupe să dezvolte emisfera dreaptă a creierului copilului, pentru că, pe lângă dezvoltarea creativităţii… copilul îşi dezvoltă gândirea în perspectivă, gândirea out of the box şi gândirea critică. Va fi capabil să găsească singur soluţii pentru problemele apărute şi să depăşească anumite hopuri mult mai uşor.
În plus, gândirea creativă şi critică stimulează copiii să privească lucrurile în mod diferit, să utilizeze procese creatoare de gândire pentru a lua decizii și îi motivează să pună o mulțime de întrebări. Când ne punem întrebări, ştim bine că vom descoperi o lume tot mai complexă şi vom avea acces la mai multe oportunităţi.
Iată 3 funcţii prin care dezvolţi creativitatea copilului
-
Memoria de lucru – capacitatea de a ține minte lucrurile
Cel mai bun mod prin care poate fi exersată memoria de lucru nu sunt exerciţiile matematice, ci activităţile creative. Ele ne împing la cercetare, descoperire şi memorare.
Prin contactul cu poezia, arta dramatică, muzica şi jocurile creative, copilul este angrenat în mod organic în exersarea memoriei şi îşi dezvoltă capacitatea de a memora lucruri.
Prin exersarea memoriei de lucru copilul îşi dezvoltă creativitatea natural, cu uşurinţă.
De ce?
Tocmai pentru că memoria şi creativitatea vin la pachet. Foloseşti exerciţiile creative pentru a-ţi exersa memoria – şi îţi dezvolţi capacitatea de a memora… cu ajutorul lor. Practic… acestea sunt interdependente.
2. Controlul inhibitor – capacitatea de a opri sau de a suprima o acțiune care ar putea fi prima alegere.
Controlul inhibitor este o funcţie care ne ajută să dezvoltăm creativitatea şi gândirea creativă a copilului. Cum? Foarte simplu. Iată. Îi vom oferi copilului o problemă, reală sau ipotetică – şi îi vom cere să găsească o serie de rezolvări pentru ea. Prima soluţie va fi cea găsită din instinct, din inerţie, va fi o soluţie pe care o întâlneşte adesea în cazul unor probleme similare, va fi aceea pe care a văzut că o oferă şi ceilalţi.
Aici intervenim noi, părinţii, şi îi cerem să o schimbe. Să mai găsească una. Şi încă una. Prin controlul inhibitor, copilul descoperă posibilităţi infinite de rezolvare a aceleiaşi probleme şi, implicit, îşi dezvoltă gândirea creativă şi creativitatea. Iar soluţiile vor fi pe măsură, este doar o chestiune de timp şi de exerciţiu.
3. Flexibilitate – abilitatea de a ne adapta la o situație nouă sau dificilă
Flexibilitatea este o funcţie a creierului care necesită îngrijire şi exerciţiu. De ce? Pentru că, aşa cum bine ştim, creierul este maleabil şi ne permite să îi dictăm cum vrem să funcţioneze. Ce miracol! De ce să nu profităm la maximum de acest beneficiu? Flexibilitatea îi ajută pe copii să se adapteze uşor la situaţii noi, să reuşească să treacă mai uşor peste schimbările neprevăzute şi să îşi dezvolte creativitatea.
Cum? Flexibilitatea presupune spontaneitate şi ne obligă la creativitate. Fără creativitate apar blocajele, deci imposibilitatea sau dificultatea de adaptare la neprevăzut. Cere-i copilului să îşi folosească plasticitatea creierului şi să se adapteze unei situaţii noi, iar el îţi va oferi comori.
Noi, adulţii, ne adaptăm mult mai greu schimbării, însă copilul va accepta mai uşor provocarea. Şi va veni cu soluţii creative.
Flexibilitatea presupune şi renunţarea la standardizări şi tentaţii nevaloroase, cum ar fi, de exemplu, jucăriile care ne fură ochii în magazine, le cumpărăm, însă ele nu stimulează copilul în niciun fel.
Iar joaca e cea mai mare sursă de creativitate, trebuie profitat din plin de procesul de joc pentru a obliga creierul copilului să practice observarea, corelarea, asocierea şi experimentul.
Orăşelul Stinghiuţă este jucăria special concepută pentru a dezvolta funcţionarea la capacitate maximă a emisferei drepte a creierului.
Cum aşa? În primul rând, Orăşelul Stinghiuţă este jocul care îţi permite să îţi exersezi viziunea, memoria, flexibilitatea, imaginaţia, multi-perspectiva şi să găseşti singur soluţii. Pentru copii e jocul ideal, dar e la fel de distractiv şi jucat în familie.
Aruncă un ochi aici şi descoperă jucaria jucăriilor! Vezi ce te aşteaptă.
Dacă ți-a plăcut ce ai citit, distribuie pe Facebook și ajută și alți părinți!
- Distribuie Pe Facebook
- 2.4K shares