Perioada cuprinsa intre 3-7 ani, ar putea fi numită „vârsta faunului” sau „vârsta lui Pan” deoarece copilul are un spirit dezvoltat de observaţie și fantazează, cumulând realul cu imaginarul. Acum, jocul are caracter dominant in viata copilului, îmbinând noţiuni disparate din domenii diferite.

În perioada aceasta, există o alternanță de echilibru şi dezechilibru de tranziţie în cadrul progresului copilului. Se pot întrepătrunde acţiunile introvertite cu cele extrovertite, şcoala şi casa, interesele personale cu cele de grup. Este perioada în care educatorii trebuie să fie atenţi și să discearnă fluctuaţiile ce intervin în dezvoltare.

Sperăm că ați citit articolul despre copilul de 4 ani pentru că astăzi vom vorbi despre câteva aspecte ce au la bază comportamentul copilului de 5 ani. Cum gândește el la aceată vârstă? Cum se descurcă și se adaptează în societate? Citiți mai jos pentru mai multe informații.

 Motricitate și formarea raţionamentului intuitiv

  • Creşte agilitatea, capătă control sporit asupra corpului. Sare în unul sau 2 picioare, fară probleme
  • Postura este firească, iar mişcările sunt naturale, fară efort
  • Poate executa fară a fi ajutat diferite activitaţi (îmbrăcat, spălat pe dinţi,…), mânuieşte uneltele cu abilitate.
  • Poate desena cu creionul cu siguranţă și execută figuri simple, ce pot fi recunoscute.
  • Poate reproduce pătrate, cercuri ,triunghiuri, însă are dificultăţi în copierea rombului
  • Ajunge la un nou stadiu al coordonării, putând apuca direct obiecte și le poate lăsa, fără ezitări
  • Face construcţii complexe din cuburi, structuri plane, turnuri sau clădiri
  • Construieşte structuri din nisip, case, străzi și poate crea figuri din plastilină
  • În cazul jocurilor mai complexe, fie solicită ajutor, fie renunţă

Limbajul și cunoașterea

  • Stăpâneşte aproape toate sunetele
  • Pune mai puţine întrebări, iar răspunsurile îl interesează, ele constituind informaţii
  • Răspunde precis şi la obiect
  • În general, din punct de vedere gramatical, limbajul este complet. Copilul de 5 ani foloseşte fraze complexe, înţelege ipoteticul şi condiţionalul. Vocabularul este mult mai vast, iar legăturile în frază sunt corecte
  • Poate sa citească literele unui cuvânt si apoi întreabă ce înseamnă
  • Citeşte cuvinte scurte de 3-4 litere
  • Privindu-şi numele scris, poate să recunoască litere; de altfel, își poate scrie propriul prenume
  • Scrie acum de la dreapta la stânga și adeseori copiază litere, uneori de la dreapta la stânga
  • Solicită confirmare şi ajutor, după ce execută anumite litere
  • Îi plac poveşti în care eroii sunt copii și are obiceiul ca atunci când i se citeşte, să privească atât imaginile, cât şi literele

Binele si răul

Fundamentul conştiinţei morale se formează până la vârsta de 6 ani. Regulile coincid cu cele promulgate de părinţi și noţiunile de bine şi rău coincid cu ce e și ce nu e permis din partea adulţilor. Motivaţia respectării regulilor se regăseşte în sentimentul de siguranţa pe care îl obţine copilul și la plăcerea de a auzi exprimată dragostea și admiraţia familiei. În viziunea lui, neascultarea poate afecta iubirea părinţilor.

Copilul de 5 ani poate pune întrebări despre Dumnezeu și este interesat de subiect. Unii copii îi atribuie lui Dumnezeu responsabilitatea pentru tot – când păţesc ceva, este pentru că Dumnezeu le-a făcut acel lucru. Alţi copii însă au pierdut deja interesul pentru acest subiect.

 Și Dumnezeu și Moş Crăciun sunt percepuţi în mod realist și practic, având caracteristici umane. Copilul de 5 ani crede ca aceștia au locuinţe undeva.

Comportarea în societate

De la 5 ani, simte necesitatea îndrumării și solicită sfaturi. Dorește însă și independenţa în alegere, dar  vrea şi să se conformeze cerinţelor celor mari.

Între 5 ani şi 5 ani şi jumătate, e o perioadă în care se estompează simţul de proprietate, pentru ca apoi să răzbata iar. Îşi doreşte oricât de multe jucării, nu renunţă la niciuna, dar nici nu are grijă de ele.

Din punct de vedere emoţional, copilul de 5 ani e mai stabil, dar poate fi cuprins de frici şi tulburări puternice. Apar caracteristici altruiste, seriozitate, prietenie, generozitate, perseverenţă. Se mândreşte cu ce posedă şi cu ceea ce poate să facă și îi place să meargă la şcoală şi să fie apreciat.

Ce alte caracteristici sociale mai găsim la copilul de 5 ani?

  • Se poate adapta la un mod simplu de cultură și din acest motiv i se spune „micul adult”
  • Este mai adaptat în familie și crează mai puţine probleme
  • Doarme fără eforturi, respectă igiena (pe care acum o înțelege), se îmbracă şi se dezbracă singur. Este dornic sa ajute în casă şi să-şi îndeplinească sarcinile primite.
  • Este protector fată de cei mai mici, fraţi sau prieteni de joc
  • Dacă se pierde, e capabil sa-şi spună numele şi adresa
  • Îi plac călatoriile, hainele şi alegerea lor
  • Înţelege mai mult diferenţa dintre sexe și diferenţa dintre culturi

În articolul următor ajungem la al șaselea an din viața unui copil și vorbim despre etapa de mijloc, care aduce unele schimbări subtile.

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes

Ultimele produse