Te trezeşti de dimineaţă cu alarma telefonului mobil. Mergi la baie şi, de cele mai multe ori, profiţi de câteva minute de linişte pentru a-ţi verifica mesajele de pe Facebook, Wattsup, e-mail sau, pur şi simplu, să te amuzi cu un filmuleţ cu pisici pe youtube.

Te pregăteşti repede de ieşit din casă, iei o gură de cafea – dacă mai apuci – îmbraci copiii, pui repede ceva pe masă în chip de mic dejun şi alergi spre maşină pentru a nu întârzia…. din nou.

Nici n-ai ajuns bine în maşină şi porneşti aplicaţia gps a maşinii sau de pe telefon ca să-ţi arate drumul mai puţin aglomerat. Cred că nu e nevoie să mai continuu înşiruirea acţiunilor noastre zilnice care sunt, într-un fel sau altul, legate de noile tehnologii, de gadgeturi, de device-uri fără de care viaţa pare de neimaginat.

Putem nega oare beneficiile tehnologiei?

Nu putem nega tendinţele vremurilor şi evoluţia tehnologiilor aşa cum nu putem nega cât de mult ne ajută acestea. Foarte multe lucruri pe care le vrem sau le avem de făcut sunt la un click distanţă: de la plata facturilor, transferuri bancare, cumpărături, la şedinţe şi întâlniri pentru proiecte, comunicarea cu familia şi prietenii şi aşa mai departe.

Dacă eşti părinte în prezent şi îţi doreşti să afli cum să-ţi ghidezi copiii în această lume digitală, cum să-i înveţi să folosească această superputere în condiţii de siguranţă, eşti la locul potrivit.

Începem o serie de articole care să-ţi ofere informaţii de încredere şi de calitate despre copii şi lumea digitală.

Cum influenţează ecranele şi internetul viaţa noastră şi a copiilor?

Copiii şi ecranele - copil mic cu tableta

Există din ce în ce mai multe dovezi despre efectele, fie ele benefice sau dăunătoare pe care le are tehnologia asupra modului în care se dezvoltă şi gândesc copiii. Având în vedere cât de nou este subiectul, studiile nu ne arată întregul tablou însă nici nu le putem ignora. Efectele depind de mai mulţi factori precum tipul de tehnologie folosit, frecvenţa dar şi timpul alocat.

Dar s-o luăm cu începutul.

Este foarte intresant cum internetul influenţează chiar modul în care funcţionează creierul copiilor. Deoarece creierul copiilor este în plină dezvoltare şi maleabil, expunerea la tehnologie reface circuitele în creier într-un mod cu totul diferit faţă de modul în care funcţiona creierul generaţiilor anterioare.

O teorie interesantă şi deloc de neglijat îi aparţine lui Nicholas Carr, autorul cărţii „Superficialii”, care argumentează că tipul tehnologiei diponibile influenţează modul de dezvoltare a creierului. Spre exemplu, apariţia tiparului şi a cărţilor a dezvoltat concentrarea şi puterea imaginaţiei, în vreme ce apariţia internetului ne întăreşte abilităţile de a scana rapid şi eficient informaţiile.

Care sunt benficiile pe care le aduc ecranele şi device-urile de ultimă oră în viaţa noastră şi a copiilor?

Cel mai vizibil beneficiu este uşurinţa comunicării şi găsirea unei cantităţi imense de informaţii cu eforturi minime, spre deosebire de vremurile dinaintea internetului când pentru cercetarea la un proiect pentru liceu sau facultate , spre exemplu, trebuia să mergi la o bibliotecă publică şi să petreci multe ore studiind cărţi, reviste şi alte materiale sau să investeţi masiv în cărţi.

Pe de altă parte, jocurile video şi alte ecrane interactive îmbunătăţesc capacităţile vizual-spaţiale, timpii de reacţie şi capacitatea de a fi atent la detalii.

Mai mult, prezenţa extinsă a internetului şi a motoarelor de căutare îi fac pe copii – şi nu numai – să nu mai reţină atât de multe informaţii însă să ştie unde să caute pentru a le găsi.

Cantitatea de informaţii creată în 2013-2015 era mai mare decât cea generată în toată istoria umanităţii de până atunci…

În aceste condiţii, internetul şi noile tehnologii duc la dezvoltarea părţilor din creier responsabile cu compararea şi selectarea informaţiilor, gândirea rapidă şi găsirea de soluţii şi mai puţin a centrilor responsabili cu memorarea.

Cum ne afectează supraexpunerea la ecrane sănătatea fizică? Pericolul luminii albastre a ecranelor

Studii recente au arătat că ecranele telefoanelor şi tabletelor emit o lumină albastră dăunătoare care poate provoca dureri de cap, de ochi şi ochi iritaţi la copii. De asemenea, expunerea la această lumină seara este dăunătoare deoarece suprimă producţia de melantonină care asigură un somn de calitate.

Sindromul privitului la computer este caracterizat prin vederea înceţoşată şi dificultatea de concentrare, dureri de cap sau migrene, sensibilitate la lumină, dureri de gât şi ochi uscaţi.

Când privim fix într-un ecran (fie el computer, tabletă sau smart phone) clipim cu 60% mai puţin şi acest lucru poate provoca sindromul ochilor uscaţi. Dacă ignorăm simptomele, se poate ajuge la probleme de vedere sau chiar pierderea ei.

Mai mult, miopia (capacitatea de a vedea la depărtare) a crescut alarmant în ultimele decenii. Numărul copiilor americani diagnosticaţi cu miopie s-a dublat în ultimii 50 de ani iar cercetătorii susţin că prea mult timp petrecut în faţa ecranelor şi lipsa expunerii la lumina naturală ar fi principalele cauze.

Efecte dăunătoare ale expunerii prelungite la ecrane asupra sănătăţii mentale şi emoţionale

Copiii şi ecranele - efectele expunerii îndelungate la ecrane

  • Folosirea prelungită a ecranelor este strâns legată de sedentarism şi rata crescută a obezităţii. Copiii noştri petrec mult mai puţin timp afară, în aer liber şi se implică în mai puţine activităţi fizice sau sport decât în ultimele decenii, preferând să petreacă timpul liber în compania gadegturilor.
  • Lumea digitală este plină de stimuli de tot felul astfel că duce la scăderea puterii de concentrare – duce la o gândire superficială.
  • Capacitatea de ascultare şi analiză a copiilor este mult afectată.
  • De vreme ce orice moment liber care ar putea fi folosit pentru conectarea cu sine, cu propriile gânduri şi emoţii este alungat prin conectarea la device-uri, creativitatea copiilor este grav afectată ca şi capacitatea de reflecţie.
  • Socializarea. Copiii preferă să se joace online sau să-şi facă prieteni virtuali decât să cunoască alţi copii, să se joace şi să socializeze. În opinia psihologului Lenke Iuhoş, smartphone-ul a devenit un surogat al familiei şi al prietenilor, lipsa de interacţiune directă putând avea efecte asupra vocabularului activ, limitând comunicarea verbală şi nonverbală. Toate acestea vin cu un cost imens asupra bunăstării mentale şi emoţionale a copiilor.

Cu alte cuvinte, copiii nu mai au timp sau disponibilitate de a sta singuri, de a se plictisi, de a se conecta la propria fiinţă, la natură sau la cei din jur. Astfel că nu-şi vor dezvolta chiar abilitatea esenţială pentru o viaţă armonioasă, împlinită şi de succes: inteligenţa emoţională .

Jocul de societate care dezvoltă inteligenţa emoţională în familie

Îţi propunem să combaţi efectele dăunătoare ale ecranelor asupra copiilor, jucând alături de el acest joc distractiv, educativ şi amuzant. Aşa veţi avea parte de conectare şi timp de calitate petrecut împreună, într-un mod inteligent şi creativ, departe de tehnologie.

Tikaboo a dezvoltat EQ Game – Alfabetul inteligenţei emoţionale, iniţial pentru copiii de peste 4 ani însă, de curând a fost regândit astfel încât să fie jucat cu plăcere de întreaga familie.

Copiii şi ecranele – Între pericole grave și beneficii incredibile 3

Iată mai jos beneficiile concrete ale folosirii jocului, o dată pe săptămână:

  • Dezvoltă încrederea în forţele proprii
  • Creează un dialog intern constructiv
  • Defineşte personalitatea
  • Ne ajută la integrarea în grup
  • Impulsionează empatia
  • Dezvoltă inteligenţa socială
  • Dezvoltă capacitatea de adaptare
  • Dezvoltă calităţi de lider
  • Creşte capacitatea de concentrare
  • Dezvoltă capacitatea de cooperare
  • Ajută la definirea obiectivelor personale
  • Impulsionează creativitatea

Cât timp de ecran e prea mult?

Copiii şi ecranele – Între pericole grave și beneficii incredibile 4
Copiii şi ecranele – timp de conectare

Academia americană de pediatrie este cea mai cunoscută sursă de informare privind timpul optim în faţa ecranelor petrecut de copii, astfel că vom face referire la recomandările lor oficiale.

Copiii mai mici de 18 luni nu ar trebui să fie expuşi deloc la ecrane, mai puţin la convorbiri tip Skype, FaceTime.

Pentru bebeluşii de 18-24 de luni există o limită de timp de aprox. 30 de minute la care pot fi expuşi la ecrane, însă acest timp trebuie petrecut împreună cu părintele deoarece copiii aşa mici învaţă cel mai bine din interacţiunea umană.

Între 2 şi 5 ani, se recomandă maxim 1 oră de expunere la ecrane, ideal împreună cu părintele.

După vârsta de 6 ani, recomandările nu mai sunt aşa de stricte lăsând mai multă libertate de discuţii şi negocieri între părinţi şi copii.

Rezultatele unui studiu foarte recent, publicat în octombrie 2018, efectuat de Institutul Naţional de Sănătate al US, pe 4500 de copii cu vârsta între 8 şi 11 ani, a concluzionat că limitarea timpului de ecran la 2 ore pe zi, plus un somn de 9-11 ore şi activitate fizică de minim 1 oră zilnic, are beneficii la nivel cogntiv, îmbunătăţind funcţionarea creierului.

Echilibrul este cheia

Lumea de astăzi este o lume digitală. O lume invadată de ecrane, de tablete, smartphone-uri şi device-uri inteligente de tot felul. Acesta este viitorul, fie că ne place sau nu. Însă, pentru a naviga în siguranţă printre ele şi a beneficia de toate avantajele pe care le aduc, limitând efectele dăunătoare, avem nevoie de echilibru.

O viaţă echilibrată unde somnul de calitate, timpul petrecut cu părinţii, timpul de joacă liberă şi de efort concentrat se împletesc. Dacă peste toate acestea reuşim să păstrăm şi timpul de ecran în limitele recomandate în funcţie de vârsta copilului, se numeşte că le asigurăm copiilor noştri un model de sănătate şi armonie în viaţă.

Vă invităm să intraţi în comunitatea părinţilor înţelepţi pentru a urmări în continuare articolele legate de modul în care să gestionăm acest subiect provocator al tehnologiilor de comunicare în vieţile copiilor noştri dar şi ale noastre.

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes