Cercetările făcute de diferiţi psihologi ne spun că, de calitatea lexicului utilizat, depind relaţiile interpersonale, comunicarea, sociabilitatea, coeficientul de inteligenţă etc. La copii, îmbogățirea bagajului de cuvinte depinde într-o mare măsură de condiţiile de viaţă, de educaţie, de relaţionarea sănătoasă şi constructivă cu ceilalţi membri ai familiei sale şi, mai apoi, cu alţi copii şi adulţi.

Vocabularul copilului se află într-un permanent proces de îmbogăţire şi activizare, fapt care ne solicită, ca şi părinţi, să-l ajutăm să-şi însuşească în mod corect limba maternă.

La vârsta preşcolară, (3-4 ani) copilul are deja un vocabular format din aproximativ 300-400 de cuvinte şi este capabil să poarte conversaţii. Pe la 4-5 ani poate discuta cu uşurinţă, stăpâneşte în linii mari gramatica limbii vorbite, iar descrierile devin mai complexe.  Este vârsta la care copilul are nevoie de sprijin pentru a-şi dezvolta vocabularul, iar familia este prima care trebuie să-l înzestreze pe cel mic cu un limbaj diversificat.

Sprijină-l să îşi formeze un vocabular bogat pentru a se putea exprima liber şi coerent!

Activităţi distractive prin care dezvolţi vocabularul copilului 1

Psihologul Madeline Levine ne vorbeşte despre importanţa dezvoltării vocabularului în mediul familial, în cartea sa, „Teach your children well”. Un vocabular vast îi va influenţa copilului randamentul şcolar de mai târziu şi inclusiv succesul în viaţă, iar părinţii au un rol esenţial în procesul de îmbogăţire a bagajului lexical. Corectitudinea exprimării, dar şi volumul vocabularului unui copil depind de munca depusă în acest sens de către părinţi.

Cum stimulezi dezvoltarea vocabularului copilului tău?

La vârste mici, copiii învaţă cel mai uşor prin jocuri, prin activităţi distractive care îmbină utilul cu plăcutul, care le menţin atenţia captată. Aşadar, cel mai uşor poți contribui la dezvoltarea vocabularului celui mic, jucându-te împreună cu el.

Jocurile de cuvinte, activităţile distractive, în care îl poţi antrena pe cel mic sunt multiple.

Iată trei astfel de activităţi care îţi vor ajuta copilul să îşi activizeze vocabularul, să învețe mai multe cuvinte, să dobândească fluenţă în vorbire.

Eu ştiu mai multe!

Scop: dezvoltarea capacităţii de a diferenţia sunetul iniţial al unor cuvinte, pronunţarea corectă a cuvintelor, activizarea vocabularului.

Poţi juca acest joc împreună cu copilul chiar şi atunci când desfăşori o altă activitate prin casă. Se alege un sunet la întâmplare şi se spun cuvinte cu acel sunet – unul tu, unul copilul. Când unul dintre voi nu mai ştie un alt cuvânt se va trece la un alt sunet.

a – albină, aţă, acuarele, animale etc.

Foloseşte cuvinte simple, pe înţelesul copilului. Poţi continua pe acelaşi sunet mai mult timp folosindu-te de întrebări ajutătoare.

– Cum o cheamă pe vecina noastră? – Ana

– Cum se numeşte animalul mic, cu ţepi? – arici

– Care este ultima lună de vară? – august

De asemenea, poţi profita de ocazie pentru a-l învăţa pe cel mic 1-2 cuvinte noi, pe care i le poţi reprezenta, pe cât se poate, vizual.

Bunica tricotează cu andrele.

La magazinul de jucării

Scop: formularea corectă de propoziţii, utilizarea adjectivelor, vorbirea dialogată

Aşază frumos mai multe jucării, ca şi când ar fi expuse pentru vânzare. În acest caz, vei juca rolul vânzătorului, iar copilul pe cel al cumpărătorului. O jucărie poate fi achiziţionată prin descriere, aşa că, cel mic va enumera cât mai multe caracteristici ale jucăriei dorite.

Doresc păpuşa blondă, cu rochie roz şi pantofi albaştri.

Doresc maşina verde, cu roţi mari şi cu telecomandă.

Poţi interveni cu întrebări ajutătoare pentru a obţine o descriere cât mai amănunţită.

Cum o cheamă pe păpuşă?

– Cum sunt piesele puzzle-ului? Etc.

Rolurile vânzător-cumpărător se pot inversa pentru a-i oferi un model de descriere amplă a jucăriilor şi pentru a încuraja un dialog mai lung.

Unde este?

Scop: utilizarea corectă, în propoziţii, a cuvintelor care indică poziţii spaţiale

Pune-l pe cel mic să închidă ochii timp de 30 de secunde, vreme în care poţi aşeza jucăriile în diverse locuri ale camerei (pe masă, sub scaun, în faţa televizorului, după perne etc.). După ce copilul va deschide ochii, îl poţi întreba:

– Unde am aşezat păpuşa?

– Păpuşa este pe masă.

– Unde este cubul verde?

– Cubul verde este sub scaun.

– Care este mai sus, păpuşa sau cubul?

– Păpuşa este mai sus decât cubul.

Atenţie la formularea propoziţiilor. Se evită răspunsurile scurte de genul: pe masă, după scară etc.

Necesită doar zece minute şi vă puteţi juca zilnic, folosind alte jucării şi alte locuri de aşezare pentru a-i antrena copilului şi spiritul de observaţie. Inversaţi şi rolurile. Lasă-l pe el să aşeze jucăriile şi apoi să te întrebe.

Activităţi distractive prin care dezvolţi vocabularul copilului 2Dezvoltarea limbajului şi inteligenţa emoţională a copilului se află într-o relaţie de interdependenţă. În acest sens, vă recomand cu căldură jocul EQ Game – Alfabetul inteligenţei emoţionale, care nu doar va îmbogăţi bagajul de cuvinte al celui mic, dar totodată îl va ajuta să îşi controleze cu succes emoţiile, să relaţioneze cu uşurinţă, să îşi dezvolte gândirea critică şi capacitatea de a învăţa rapid. În plus, va consolida legătura părinte-copil, ceea ce îţi va asigura o comunicare mult mai bună cu cel mic.

Află mai multe despre acest joc cu multiple beneficii pentru fiecare copil!

Nu uita că familia este prima sursă de cunoaştere şi educaţie a unui copil. Iniţiază cu cel mic astfel de activităţi distractive cât mai des, vorbeşte-i cât mai mult şi călăuzeşte-l cu calm pe drumul spre succes.

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes