În acest articol, vom discuta despre cum să îi ajutăm pe copii să înțeleagă modul în care funcționează emoțiile și ce pot face pentru a deveni adulți ce știu să-și gestioneze emoțiile.

Ideile prezentate pot părea simple, dar dacă nu vom învăța că lucrurile simple construiesc lucrurile mari, ne vom întreba mai târziu de ce lucrurile nu funcționează cum trebuie. Este ca și atunci când îi învățăm să scrie. Mai întâi liniuțe și bastonașe, apoi litere, apoi cuvinte, propoziții, fraze, compuneri și de ce nu, la un moment dat o poveste sau un roman.

Acești pași nu sunt formule magice. Necesită implicare, timp și perseverență. Sunt semințele stării de sănătate emoțională armonioase a copilului și viitorului adult.

Fiecare idee trebuie împărtășită la nivelul de vârstă adecvat al copilului și apoi aprofundată în timp.

1. Emoțiile sunt temporare

Da, orice emoție am simți, oricât ar fi de grea, de intensă, oricât ar părea că nu ne va părăsi niciodată, nu-i deloc așa. Copiii, uneori chiar și adulții, cred în mod greșit că emoțiile sunt permanente.Indiferent de ce emoție experimentăm- fericire sau furie – este temporară. Ei cred că norul mare și întunecat de deasupra capului lor nu va pleca niciodată, dar asta nu este adevărat. Chiar utilizând această metaforă, le putem vorbi copiilor despre efemeritatea emoțiilor sau putem inventa mici povestioare pentru a-i ajuta să vizualizeze și să observe mai ușor totul. Îi putem învăța să gonească un gând rău de pe cerul sufletului lor, aducând în ajutor un gând frumos sau chiar mai multe, vântul de răsărit cu aromă de înghețată de vanilie și topping de caramel, care are puteri magice de a înlătura gândul buclucaș. Trebuie să ne folosim imaginația și să încercăm să-i facem să înțeleagă, să folosim un limbaj adecvat vârstei și dezvoltării cognitive. Poveștile sunt savuroase la orice vârstă și sunt un mijloc pe care mintea umană îl folosește de mii de ani pentru a învăța și a supraviețui.

 2.Starea naturală a omului este bucuria și ea se află mereu în interioremotii

În centrul ființei noastre se află bunătatea, care echivalează cu energia pură pozitivă sau bucuria de a fi. Aceasta este starea naturală a copilului, dar și a noastră. Dar sentimentele sale provocatoare – furie, tristețe, îngrijorare, panică, frustrare, dezamăgire și gelozie – pot înnora această stare naturală. Învățând copilul să lase aceste emoții provocatoare să treacă ca niște nori, soarele interior (bunătatea) poate străluci din nou. 

Învățarea modului de a lăsa sentimentele – în special sentimente dificile precum furia – să vină și să plece necesită practică. Aici putem vorbi despre praful magic pe care noi îl putem sufla în interior către emoțiile puternice, prin respirație, transformându-le, micșorându-le până ce acestea vor dispărea.

3.Există diferite tipuri de emoții.

Copiii experimentează o gamă completă de emoții, de la tristețe la fericire, dar nu înțeleg neapărat diferitele tipuri de emoții. 

Acestea pot fi ​​rapide și lente, mari și mici, provocatoare și ușoare sau plăcute și neplăcute. De exemplu, furia este o emoție rapidă și, de asemenea, se simte adesea foarte mare și poate fi greu de îmblânzit fără antrenament (ca un leopard furios).))

Trebuie să numim pe cât posibil diferitele tipuri de emoții pe care ei le experimentează sau pe care noi le experimentăm în preajma lor. Astfel, ei vor învăța să asocieze ceea ce simt cu un nume, cu ceva concret, aproape palpabil, mai mic decât ei și pe care, cu timpul, vor învăța să-l îmblânzească. De la a le numi, vom ajunge apoi să observăm unde le simțim în corp, cum ele pot crește în intensitate și se pot transforma dintr-un pisoi într-un leopard, dacă nu le ascultăm.  

 Când un copil își dă seama că este mai mare decât furia sa, își poate strânge curajul și poate învăța cum să-și elibereze furia fără a face daune în jur. Un leopard neîmblânzit va putea în orice clipă să-i atace pe ceilalți.

4.Putem simți mai multe emoții în același timp.

Copiii simt adesea mai multe emoții în același timp și asta poate fi copleșitor. De exemplu, se bucură tare atunci când vine vacanța, dar sunt în același timp puțin triști că nu-și vor mai vedea colegii pentru o perioadă. Același fenomen, dar mult mai acut se poate întâmpla la pierderea unui animal de companie bolnav și bătrân. Ei pot simți durerea pierderii, dar în același timp o ușurare că prietenul lor nu mai este în suferință. Așadar este bine să le povestim despre acest aspect pentru a putea înțelege mai ușor că este normal să aibă astfel de emoții, uneori chiar contradictorii. La fel de important este să încercăm să nu-i ferim de durere. Chiar dacă ne vine greu, este necesar să-i învățăm să o consume, să o trăiască pentru a putea fi pregătiți oricînd o vor întâlni, să o depășească și pentru a evita în viitor suferința unui îngheț emoțional.

 

5. Toate emoțiile sunt utile

Nu trebuie să învățăm copii să fugă de emoțiile lor, chiar dacă acestea nu sunt tot timpul plăcute. Emoțiile noastre sunt  pur și simplu mesaje despre ceea ce se întâmplă în interiorul nostru, astfel încât fiecare emoție este utilă. Acestea au fiecare misiunea lor, iar atunci când nu le ascultăm, ele fac orice să fie auzite inclusiv ne deranjează burtica, ne trimit ploaie în ochișori, cutremur la inimioară și altele. 6 lecții vitale pentru a-i învăța pe copii cum să-și gestioneze emoțiile 1

Este esențial să-i învățăm să observe emoțiile când acestea sunt mici (ca o mică frustrare înainte ca aceasta să devină o furie de dimensiunea unui vulcan).

A-i face pe copii să-și dea seama că emoțiile nu sunt nici bune, nici rele, ci pur și simplu ele reprezintă un limbaj de comunicare al minții cu corpul nostru și cu lumea din jur, este esențial pentru dezvoltarea lor emoțională armonioasă. Ei vor învăța să asculte și nu să dea pe mute ceea ce simt, evitând astfel probleme viitoare din sfera sănătății emoționale.

6.Nimeni nu o poate face pentru tine.

Copiii trebuie să învețe să își asume responsabilitatea pentru viața lor emoțională și să realizeze că sunt căpitanii navelor lor emoționale. Ei pot învăța să  navigheze prin valuri mai calme și prin cele aspre cu mai multă ușurință. La fel ca și căpitanii de nave, aceștia trebuie să se antreneze cu privire la modul de navigare în „marea liberă a emoțiilor” de furie, respingere, jenă, durere și excludere, de exemplu. Dar cu idei, instrumente și practică, copiii pot deveni pe deplin ei înșiși într-un mod autentic, semnificativ.

 

Emoțiile pot fi copleșitoare, mai ales atunci când nu le înțelegem. Generațiile celor care suntem azi părinți și bunici nu au fost obișnuite să acorde o prea mare atenție acestor aspecte, existau alte nevoi primare de ascultat și satisfăcut. Poate neglijarea acestui plan al existenței, se traducea azi prin nenumăratele cazuri de depresii, tulburări de personalitate, adicții și tot soiul de probleme de sănătate fizică. Ceea ce îngropăm în noi nu dispare, ci caută o breșă să iasă la suprafața pentru a-și îndeplini menirea. Haideți să încercăm să vindecăm în noi ce se mai poate și să oferim lumii de mâine un viitor plin cu adulți maturi emoțional. Ar fi un început pentru starea de bine și pentru normalitate. Oricât ar fi de dureros să ne recunoaștem carențele privind educația emoțională, trebuie să o facem. Schimbarea începe cu fiecare dintre noi!

Dacă vrei să aflii mai multe despre puterea emoțiilor, navighează cu încredere pe blogul lui Tikaboo. Vei găsi cu siguranță și alte articole interesante precum acesta Care este legătura dintre reprimarea emoțiilor a copiilor și frica de eșec?

Iar dacă simți nevoia de puțin ajutor, te invităm în: „Academia Emoțiilor”

 Cea mai importantă „școală” pe care copiii de 4 – 12 ani o pot absolvi și singurul program din România în care poveștile cu tâlc, joaca cu emoțiile și încrederea, devin scânteia ce-ți va călăuzi copilul întreaga viață pe drumul cel bun.Programul se desfășoară online și îl poți parcurge indiferent de unde locuiești.

Lasă un răspuns

Categorii principale

Navighează alegând un subiect de interes

Ultimele produse